Hej

Vi funderar på att borra för bergvärme, och vårt hål kommer hamna närmare än 10 meter ifrån grannens fastighetsgräns. Därför måste vi ha hans underskrift på anmälan till kommunen. Hålet kommer hamna ungefär 25-30 meter ifrån hans eget bergvärmeborrhål/energibrunn.

Vår granne vill att vi ska komma med en driftsförsäkran gällande fortsatt vattendrift, för att han ska gå med på att skriva under anmälan.

Jag tror han är orolig att hans system ska haverera eller tappa i effekt om vi borrar. Vad kan han mena med en sådan driftsförsäkran? Är det något som vår borrentreprenör/värmepumpsentreprenör kan lämna? Är det ett rimligt krav ens?

Jag tar gärna en second opinion ifrån någon här på forumet.

Hälsningar

- Björn
 
Det är olika i olika kommuner. Hos oss krävs grannes tillstånd bara om hålet kommer närmare än 25 meter. Men man mäter inte från platsen på marken där man borrar, utan på nivån 40% av borrhålets djup. Dvs lutar man borrhålet kan man i de flesta fall klara 25-metersgränsen, och slipper diskussion kring grannars godkännande.
 
A
Är det verkligen ett *tillstånd* man ska ha från sin granne? Om jag minns rätt från min kommun så handlar det om att grannen kan yttra sig men är inte den som stoppa en borrning själv utan det avgörs av någon instans. Men jag kan mycket väl minnas fel och det kan säkert vara olika i olika kommuner.
 
Redigerat av moderator:
Här på Ekerö är det kommunen som bestämmer var man får borra eller inte i förhållande till andra borrhål. Däremot för dricksvatten brunn har grannarna rätt att uttala sig. Vi borrade inom 40 meter från grannens brunn och då måste vi ha papper från dem.

Kan det vara färskvattenbrunn han är orolig för?
Kräv i så fall att få ta en vattenanalys före borrning så han inte kan komma efteråt och säga att ni "förstört" hans brunn om det alltid varit risigt vatten i den...

Mvh,
Anders
 
Hej,

Nej, han har kommunalt dricksvatten, så det är inte det. Jag hörde lite med vår entreprenör, och det låter som om han eventuellt har ett "öppet system". Dvs, utan kollektorslang, men det är ganska ovanligt nuförtiden. I vilket fall, om han har det, så kan det finnas en risk att man trycker in sand i hans vatten. Det är eventuellt det han är orolig för.

Som det lutar nu, så vill han dra tillbaka sin underskrift/grannyttrande. Men det är som du säger Anders, det är inget veto i sammanhanget, det är ändå kommunen som beslutar om dom tycker det är vettigt att vi borrar där vi föreslagit.

Hälsningar

- Björn
 
Finns ju ingen anledning att lova grannen fortsatt vatten drift vem kan garantera nått sånt jag skulle kolla om det verkligen behövs och det tror jag inte det gör.
 
A
Sen bör även grannen när han skaffade sin anläggning ha tagit höjd för att grannar eventuellt kan vilja borra i framtiden. Bara för att man är först betyder inte att man har ensamrätt till berggrunden kring sitt borrhål, så resonerar iaf jag.
 
Problemet med för tätt mellan borrhålen var inte så omdiskuterat för några år sen så det är inte säkert det togs upp vid grannens installation samt att installatörerna vill lämna ett bra pris och inte så gärna borrar lite extra utifall att.
 
A
Installatörerna vill vinna budgivningen, självklart. Det är upp till beställaren att inse att grannen kanske också kommer att borra och ta med det i beställningen.
 
Om det är en beställare som haft koll så har han säkert gjort det och gradat hålet bort från grannarna men i det här fallet var det kanske frågan om grundvatten vp och då blir det lite annat då är det nog svårt att ta i lite extra.
 
Hej,

Tack för era kommentarer, skönt att höra lite synpunkter. Just nu, ligger ärendet så, att jag har hört med vår borrentreprenör om han kan lämna några garantier mot grannen. Han har ju ansvarsförsäkringar och står normalt för om det blir sättningar i hus eller andra skador i samband med borrningen. Och den skada som i teorin skulle vara aktuell är alltså som jag har förstått det:

När man borrar utsätter man tydligen berget för ett ganska stor tryck, och det trycket gör att det kan tränga ut sand i omkringliggande hål. Detta är normal inget problem, eftersom kollektorslangen ligger i hålet. Faktum är att det nästan är till det bättre, eftersom det blir tätare mot slangen. Men, om man har ett öppet system, (vilket inte är så vanligt längre), så kan det bli ett problem, för då trycker man in sand i den vattenpelare som man pumpar runt i systemet.

I vilket fall, borrentreprenören kunde ev. tänka sig att lämna en skriftlig garanti för att dom åtgärdar det om det skulle hända (det innebär i praktiken att man får ta upp pumparna i grannens hål och spola rent det). MEN, detta ville dom bara göra om dom kunde försäkra sig om att grannens hål är gjort enligt konstens alla regler. Av förståeliga skäl. Är det inte gjort korrekt, så är det givetvis mer känsligt för yttre påverkan, och det var inget som dom hade lust att stå för. Inte heller jag såklart.

Grannen ska leta fram sina borrprotokoll, så får vi ta det därifrån.

Hälsningar

- Björn
 
Redigerat:
känner att ved eldning och inga grannar är bra :)
 
  • Gilla
darth_vader och 6 till
  • Laddar…
Haha, det låter som frihet!
 
StockholmM skrev:
Det är olika i olika kommuner. Hos oss krävs grannes tillstånd bara om hålet kommer närmare än 25 meter. Men man mäter inte från platsen på marken där man borrar, utan på nivån 40% av borrhålets djup. Dvs lutar man borrhålet kan man i de flesta fall klara 25-metersgränsen, och slipper diskussion kring grannars godkännande.
Men när man borrar och det är t.ex. 40-50m till grannens borrhål, hur vet man om grannens borrhål är lutat mot ens egen tomt om nu inte borrfirman tänker på det/bryr sig om det? För jag tvivlar på att kunden tänker på det eftersom det med största sannolikhet är dennes första borrhål.
Jag menar rent hypotetiskt skulle man ju kunna ha ett helt kvarters borrhål under sin egen kåk.

Jag kommer aldrig någonsin att hamna i den situationen men undra kan man ju. :)
 
Lutningen skall finnas dokumenterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.