Varför tänkte du isolera källaren utifrån? Det är ett vanskligt projekt, speciellt om vi antar att källaren är gammal. Och vad händer då med de ursprungliga fönstren?
 
Källaren är från 1949 och är med andra ord inte så gammal. Det är bra höjd nere i källaren, (2,35) och jag kan se att man i framtiden lätt kan inreda denna. Kanske fixar en liten putsad bastu som är vedeldad. Ett extra Tv-rum när barnen blir tobringar... Ja om jag isolerar utifrån samtidigt som jag dränerar, något som måste göras så får jag samtidigt 100 kvm bobara möjligheter :)
 
Om ni är intresserade av huset främst pga att det är (eller delvis kan vara) gammalt skulle jag göra lite mer efterforskningar både på plats och i arkiv. Utifrån bilderna kan man inte ana mycket från det gamla huset alls. Det är ju t.ex. en hel modern källare. För att lyckas göra det har man ju antagligen rivit hela det gamla huset. Vad som sen har återanvänts vet man inte. Invändigt ser det hela ut att vara renoverat till någon trist plastig "offentlig-byggnad-standard". Offentliga byggnader skulle jag gissa renoverades rätt hårdfört.

Min poäng är alltså att detta huset inte precis känns som förstavalet för den som är byggnadsvårdsintresserad och letar efter ett äldre hus med en hel del av det ursprungliga bevarat. Det verkar ju oklart om det finns något alls kvar av det gamla huset. Kanske några återanvända stockar? Är det öht ett timmerhus? Att man byggde i timmer 1949 hörde nog till ovanligheterna.

Visst är det många byggnadsvårdare som gjort fantastiska insatser och återställt gamla hus som renoverats till oigenkännlighet, men det bygger ju ändå på att det finns något ursprungligt kvar under plast och annat. Här verkar det rätt osäkert. Så om det är ur ett byggnadsvårdsperspektiv ni är intresserade skulle jag nog titta åt ett annat håll. Men det kanske är andra saker ni fastnat för också som läge, planlösning m.m. ?
 
Redigerat:
  • Gilla
dengroth
  • Laddar…
Bra inlägg av Macarus. Man kanske skall påpeka att byggnadsvård inte nödvändigtvis förutsätter ett hus som är flera hundra år gammalt. Huset kan ju vara från tex 50-talet men att då göra om det till så som husen såg ut 50 år tidigare känns väldigt tveksamt. Mer korrekt vore att återställa huset till hur det såg ut vid byggåret.
 
Bra poäng av Dengroth. Byggnadsvård kan absolut handla om att bevara lite nyare byggnader också, även om det för många mest är frågan om hus från innan funkisens intåg. Fast det håller på att förändras. Grejen är väl här just att objektet verkar passa bättre för funkisbyggnadsvård anno 1940-tal men TS ger intrycket av att snarare vara intresserad av tiden kring 1900. Så om jag vore TS skulle jag fundera på vad som är viktigt.
1. Om man vill åt något slags autentiskt (byggnadsvårdsmässigt) sent 1800-tal, tidigt 1900-tal så ska man nog titta på andra objekt.
2. Kan man tänka sig att istället gå mot 1940-tal-byggnadsvård vore detta kanske något däremot.
3. Om byggnadsvård inte är så viktigt kan man förstås köpa detta huset och göra vad man vill av det och ge det den stil man vill ha. Dvs strunta i att det blir fel tidsmässigt. Fast då blir det ju inte frågan om att "ta fram" och återföra gamla kvaliteter utan att skapa något nytt. Detta är ju vad väldigt många husägare gör - med varierande resultat.
 
Redigerat:
Macarus skrev:
Bra poäng av Dengroth. Byggnadsvård kan absolut handla om att bevara lite nyare byggnader också, även om det för många mest är frågan om hus från innan funkisens intåg. Fast det håller på att förändras. Grejen är väl här just att objektet verkar passa bättre för funkisbyggnadsvård anno 1940-tal men TS ger intrycket av att snarare vara intresserad av tiden kring 1900. Så om jag vore TS skulle jag fundera på vad som är viktigt.
1. Om man vill åt något slags autentiskt (byggnadsvårdsmässigt) sent 1800-tal, tidigt 1900-tal så ska man nog titta på andra objekt.
2. Kan man tänka sig att istället gå mot 1940-tal-byggnadsvård vore detta kanske något däremot.
3. Om byggnadsvård inte är så viktigt kan man förstås köpa detta huset och göra vad man vill av det och ge det den stil man vill ha. Dvs strunta i att det blir fel tidsmässigt. Fast då blir det ju inte frågan om att "ta fram" och återföra gamla kvaliteter utan att skapa något nytt. Detta är ju vad väldigt många husägare gör - med varierande resultat.
Många bra poänger från er alla, tack!

Jag känner att ni har rätt i det ni säger och jag har rannsakat mig själv efter era inlägg. Huset, även om delar av grundstommen är äldre, är av ett mycket senare datum. Här säger jag inte emot er.

Jag har alltid kunnat se mig själv i ett sekelskiftshus, varvid jag ganska trångsynt försökt lägga fram argument för att övertyga mig själv om att huset är äldre än vad det egentligen är. Att då påstå att jag ska försöka "ta fram och återföra gamla kvaliteter" passar inte utan det handlar nog mer om att skapa något nytt.

Men det är här era kunskaper som byggnadsvårdare än en gång kommer in! Då huset är ett timmerhus kan många "moderna" byggnadstekniska lösningar skada huset. Som jag nämnt tidigare så har jag varit inne i hus som ruttnat en kort tid efter det att man trätt in huset i en plastpåse, (bildligt talat), och det är något jag helst inte vill bidra till.

Huset har mycket charm, även om det inte framgår så tydligt i objektbeskrivningen. Men höga tak och mycket rymd ger goda förutsättningar. Jag ser stora möjligheter till att skapa ett hus som förenar modern arkitektur samman med 1900-talets godbitar. Att här ha en fasad som minner om sekelskiftet ser jag nu, efter min omvärdering, mer som en prick över i:et.

Det är också något som Marcus lyfte fram som bör räknas in här och det är läget. Köper vi det här huset så kommer våra barn få gå i en skola bara 200 meter bort samtidigt som vi får närhet till både natur, friluftsliv och stadskärnan är inte längre bort än 15 minuter på cykeln.
 
Att köpa hus betyder ju alltid knepiga kompromisser mellan läge, själva huset och pris. Ett bra läge är inget dåligt argument precis och huset i sig kan man ju göra mycket åt men läget är som det är. Med andra ord förstår jag mycket väl att ni lägger stor vikt vid läget.

Vad gäller konstruktionen av ytterväggarna känns det väl tidigt att gå på djupet på innan ni ens köpt huset. Du behöver kolla upp hur stommen i de olika delarna av huset är konstruerad (för det är väl bara delvis en timmerstomme) och hitta en konstruktion som funkar för de olika varianterna. Men du är väl på god väg med att tänka organiska material och undvika att stänga in fukt med plast och plastfärg. Rent estetiskt kan jag tänka mig att en linoljefärgsmålad liggande fasspontpanel skulle vara snyggt på huset. Kanske i kombination med stående panelpartier på tex övre delen av gavlarna.

Lycka till med budgivningen och med huset om det skulle bli ert. Var beredd på att det är ett långt projekt på 10+ år, i alla fall om ni tänker er göra det mesta själva. Jag tror det är bäst att ha en sån långsiktig inställning för att inte bli frustrerad eller jobba ihjäl sig när allt inte blir klart så snabbt som man tänkt sig.
 
Macarus skrev:
Vad gäller konstruktionen av ytterväggarna känns det väl tidigt att gå på djupet på innan ni ens köpt huset. Du behöver kolla upp hur stommen i de olika delarna av huset är konstruerad (för det är väl bara delvis en timmerstomme) och hitta en konstruktion som funkar för de olika varianterna. Men du är väl på god väg med att tänka organiska material och undvika att stänga in fukt med plast och plastfärg.
Det var väll det här som är något nytt för mig och jag gillar att vara den som vet :D... Det är därför jag går händelserna i förväg, för i värsta fall lär jag mig en massa saker och förlorar budgivningen men man får väll då hoppas att något annat objekt dyker upp i framtiden.

Macarus skrev:
Rent estetiskt kan jag tänka mig att en linoljefärgsmålad liggande fasspontpanel skulle vara snyggt på huset. Kanske i kombination med stående panelpartier på tex övre delen av gavlarna.
Precis så tänker jag (y) kanske med en bredare takkupa i en "rund" jugendstil... kanske snyggt, eller kanske inte... Som sagt, jag brukar gå händelserna i förväg. Jag får nog skissa lite på det först.

Macarus skrev:
Var beredd på att det är ett långt projekt på 10+ år, i alla fall om ni tänker er göra det mesta själva. Jag tror det är bäst att ha en sån långsiktig inställning för att inte bli frustrerad eller jobba ihjäl sig när allt inte blir klart så snabbt som man tänkt sig.
Jag är uppvuxen med en far som nu spikar på sitt femte hus, mormors inräknat, så jag vet allt det där med byggnadstider :). Det senaste, eller det sista, enligt min käre mor, är snart klart efter 8 års konstant hamrande... Men oj så fint det har blivit. Med lite tur är han snart helt klar så att han kan få utlopp för sin bygg bokstavskombination hemma hos mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.