Hejsan

Jag funderar på att bygga en egen bordssåg/justersåg. Ingen gigantisk utan någonting som liknar denna:
http://www.ibuildit.ca/table-saw-1.html

De viktigaste sakerna för mig är stabilitet & precision men de bitarna tror jag att jag fixar...

I exemplet via länken använder han motorn från en Makita bordssåg men det känns lite knäppt att köpa en bordssåg för att ta isär den och bygga en ny :p

Det jag funderar över är vilken typ av motor & klinga man skulle kunna använda och hur dessa ska monteras för bästa resultat.
Klingan ska vara höj- & sänkbar samt att den ska kunna tiltas.
Klingbyte bör vara hyfsat enklelt och det bäste vore ju förstås om man på nåt sätt kan fixa så att man kan använda valfri klinga...

Vad mer bör man tänka på? Vilka "finesser" gillar ni eller saknar ni på sågar av liknande modell?
Alla synpunkter välkomnas...

mvh
/Fredrik
 
Är du ute efter att bygga för att det blir ett liter projekt eller för att "komma billigt undan" ? :)
 
Hejsan

Lite av båda :). Komma billigt undan vill man väl alltid och känslan av att ha byggt den själv är inte heller helt fel.
Jag kommer att använda den för finsnickeri och därför är precisionen av största vikt.
Jag har klämt och känt på allehanda bordssågar men jag tycker anhållen är för dåliga. Framför allt längsanhållen är inte tillräckligt bra.
Vill man ha den exakthet jag är ute efter måste man upp ganska högt i pris och därför tänkte jag ge mig på att bygga en egen...

/Fredrik
 
Glöm inte klyvkniven bara, jag hade vägrat att klyva med den sågen som han byggt.
Sen är ett skydd typ SUVA rätt bra med,

Mitt förslag, leta upp en gammal INCA Major och köp den, de är rätt kapabla för inredningsjobb.

/Kent
 
Tack för förslaget men det är inte riktigt vad jag tänkt mig...
Sågen jag vill ha måste ha justerbord, rejäla & exakta anhåll, tilt-bar klinga och vara billig :D
Naturligtvis ska jag ha klyvkniv & klingskydd, länken visade bara ungefär vilken storlek på såg jag vill bygga.
Jag har använt stora justersågar tidigare men har inte plats för en sådan hemma.

/Fredrik
 
Nog för att den fungerar bra när den är nybyggd men hur är den om några år när den stått och vibrerat? Har du tillgång till metalldelar mm? JAG skulle hellre hittat ett extrajobb (för tiden det tagit att tillverka sågen) och köpt en gammal gjutjärnspjäs.
 
martzen skrev:
Hejsan

Jag funderar på att bygga en egen bordssåg/justersåg. Ingen gigantisk utan någonting som liknar denna:
[länk]

De viktigaste sakerna för mig är stabilitet & precision men de bitarna tror jag att jag fixar...
Det är väl lite frågan om vad du menar med stabilitet och precision.

Jag har haft en justersåg i den storleken, fast en "riktig". Den vägde väl en trehundra kilo, gjutet stativ, planfräst bord, gejdrarna var 25mm slipade axlar etc. Jag kan inte förställa mig att den där trälådan har stabilitet och precision som är ens i närheten av den maskinen.

Och artikelförfattaren skriver ju "With this new pointer, I can reliably set the fence to within 10 thousandths of an inch, which is certainly accurate enough for me." Och det är det kanske, men även om 10 thuosands of an inch låter väldigt bra så är det 0,25mm, och det räcker ju inte till seriöst möbelsnickeri. Fast det var ju hur noga han kunde ställa in skalan, det var inte vad sågen egentligen presterade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.