Jag håller på och planerar för att sätta upp ett innertak med gipsskivor på stålreglar. När man läser på gipsskivetillverkarnas hemsidor får man intrycket att dubbelgips är det vanligaste och bara i undantagsfall nämner de enkelgips.

Jag kan se följande fördelar med enkelgips:
+ Halva kostnaden för skivmaterial
+ Halva arbetet att transportera och montera
+ Halva vikten

Nu måste det väl finnas nackdelar också, så har någon input om varför jag borde välja dubbelgips i stället?
 
Ljuddämpning.
 
Ett minus med enkelgips är att gipstillverkaren förlorar pengar :p ... sorry jag kunde inte låta bli!

Jag tycker det låter mycket märkligt med dubbelgips... Har varit med i flertalet byggen och inga av dessa har förärats med ett innertak bestående av dubbelgips.
 
MathiasS skrev:
Ljuddämpning.
Då skulle jag tycka att det var bättre att isolera mellanbjälklaget/vindsbjälklaget för att få en fin ljuddämpning.
 
Det ger vad jag förstår inte speciellt mycket, men både och är säker en bra ide om man vill få tyst...
 
För att vibrera en tung massa krävs mer energi än att vibrera en lätt massa, därmed om man ökar vikten minskar ljudet/vibrationerna, samt att man ändrar frekvensområdet för resonans.

Isoleringen absorberar ljudvågar inne i bjälklagsfacket och gör det till värme (om än otroligt lite) luftens tryckpulsationer vibrerar isoleringen och energin minskas i ljudvågen och blir till rörelseenergi i isoleringen.
 
En annan fördel med dubbelgips är högre brandklassning, men det är nog endast aktuellt i garage där det skall svetsas.
 
Första frågan:

Är det någon våning över? Som tidigare nämnts är det ju i typ källare garage som fler lager/tjockare gips behövs.

En 13mm skiva håller en brandklass på 15min

MVH
 
Det är en lägenhet och ovanför är det betongbjälklag och sedan vindsgolv. Bättre ljudisolering skulle kunna vara ett argument, då det låter ordentligt när någon går på vinden.
 
Måste vara tunga fötter och ett väldigt spring på vinden :D

Dubbelgips gör nog lite på ljudet. Det som absorberar mest ljud är ju när något är stumt.
Har du reglat ner taket? Annars kanske stålregel med någon takprofil är att tänka på och kanske något ,juk dämpade band mellan betong och regel. Så liten kontakt med befintlig yta som möjligt. Naturligtvis måste det ju klara att hålla uppe konstruktionen.

MVH
 
Michael86 skrev:
Måste vara tunga fötter och ett väldigt spring på vinden :D
Vinden har inget innergolv, utan man går direkt på betongbjälklagret. Konstigt nog så verkar det som om vissa grannar gillar att omorganisera sina vindsförråd sent på kvällarna.

Michael86 skrev:
Dubbelgips gör nog lite på ljudet. Det som absorberar mest ljud är ju när något är stumt.
Har du reglat ner taket? Annars kanske stålregel med någon takprofil är att tänka på och kanske något ,juk dämpade band mellan betong och regel. Så liten kontakt med befintlig yta som möjligt. Naturligtvis måste det ju klara att hålla uppe konstruktionen.
Jag hade tänkt mig något sådant här:

http://www.norgips.se/Konstruktionsprinciper/1

Stålreglar fästa i ljudbyglar och sedan ett eller två lager gips.

Frågan är om man skulle stoppa in lite isolering på samma gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.