Funderar över vad som är en bra rökgastemp egentligen?!
Har lagt märe till att flera vedeldare här har en temp på 200-250 grader i sina pannor...

Har eldat några veckor i en CTC V35, inte i sträck alltså!  ;), så man är väl lite av en nybörjare...

Rökgastempen brukar ligga runt 160 grader. Panntemperatur 80-82 grader.
Ved: Blandat ungefär lika delar tall, ek, al & kanske något mer lövträd
Kluvna i relativt varierande storlekar, runt 10 cm breda. Även längderna varierar, 40-50cm.

-Vad har Ni andra för temp på era CTC-pannor?
-Är 160 grader för lite, kan den vara "för liten" om det brinner bra?
-Oftast blir det mer fart i pannan om man ibland öppnar & rör om/puttar ner vedträna - normalt?
-När man då öppnar, efter halvbrunnen brasa så brinner det oftast mer eller mindre i hela vedhögen - bra el. dåligt?


Var annan el. var tredje eldning  sotar jag tuberna längst ner, samt tar bort aska ur sotluckan på sidan. Fler sotningstips?

Tack på förhand /Christer
 
Hej.

Kör själv v35a emot två st 1000liters ackar samt ladomat21.

Jag ligger på en panntemp mellan 87 och 91 ungefär och rökgaserna ligger runt 150-160 vid nysotad panna. Sotar långt ifrån så ofta som du gör tyvärr :-/ så rökgaserna brukar kunna krypa upp emot 200sträcket om man inte sotat på läänge.

Har kört min anläggning i ganska precis ett år nu och det fungerar bra.

Har dock samma problem som du ibland med att hela vedhögen kan bli övertänd.. Man får se till att stapla riktigt riktigt tätt när man lägger i veden i pannan så brukar det bli bättre.. Jag har inte labbat så mycket med luftinställningen ännu heller.. det kanske löser det hela oxo..

Nu börjar det bli högtid för att göra rent fläkten oxo.. 1års eldande utan att jag har rört den :-[
 
Wizeguy skrev:
Hej.

Kör själv v35a emot två st 1000liters ackar samt ladomat21.

Jag ligger på en panntemp mellan 87 och 91 ungefär och rökgaserna ligger runt 150-160 vid nysotad panna. Sotar långt ifrån så ofta som du gör tyvärr :-/ så rökgaserna brukar kunna krypa upp emot 200sträcket om man inte sotat på läänge.

Har kört min anläggning i ganska precis ett år nu och det fungerar bra.

Har dock samma problem som du ibland med att hela vedhögen kan bli övertänd.. Man får se till att stapla riktigt riktigt tätt när man lägger i veden i pannan så brukar det bli bättre.. Jag har inte labbat så mycket med luftinställningen ännu heller.. det kanske löser det hela oxo..

Nu börjar det bli högtid för att göra rent fläkten oxo.. 1års eldande utan att jag har rört den :-[
Finns det något annat ställe luften kommer in? Kan det vara så att pannan har någon röklucka som öppnas när du oppnar påfyllningsluckan för ved? Om den läcker, kan hela vedmagasinet få så mycket luft att veden brinner "uppifrån". Öppna primärluften för fullt och sekundärluften till hälften. Vad händer?
 
Hej.
Jag har oxå en CTC och har haft den i drygt ett år.

Jag sotar och askar ut den ca 1 gång/vecka fast inte eldstadsutrymmet då brinner den bara sämre.

Rökgaserna ligger på mellan 150 - 180 grader, panntempen på 84 - 85.

Veden kan "hänga" sig och då sjunker gaserna till ca 130 och man får precis som du peta till högen, då blir det bra drag...

Fläkten har jag gjort rent 3 ggr så det börjar väl bli dags för dig Wizeguy.

Den enda justering på luften är primären och den har jag ej rört men jag efterlyste nån med erfarenhet av det i en tidigare tråd utan framgång.....
 
Tackar för svaren,
jag kan konstatera att vi "alla" har ganska låga rökgastemperaturer, jämfört med andra pann-märken.

Och så har min panna lite lägre drifttemperatur, 80-81 grader.....

Nu kanske detta inte är så mycket att bekymra sig över så länge verkningsgraden är god, vilket jag inte har så bra koll på än, alltså hur mycket ved det går åt att värma de 2,5 kbm i tanken.

Det jag bekymrar mig över är att man måste röra om ibland men detta orsakas tyvärr säkerligen av stora vedträn i varierande längd & storlek vilket gör det svårt att trava tätt. Får tänka på det till nästa vedklyvning då jag inte skall klyva lika mycket med yxa som förut  :cool:

Angående övertändning och röklucka, eller "by-pass spjäll", så får jag undersöka den lite men man tycker ju att den borde va tät "uta bara fan" på en ny panna!  ;)

Ett annat litet fenomen, som man kanske kan fundera över, är ojämt drag ibland, vilket märks då plåtluckan, vid luftintaget på framsidan, fladdrar samt att även lågan brinner ojämt..... Återigen, vedstorleken orsak?

Är alla dagens moderna pannor så här känsliga på rätt och jämn vedstorlek?
Eller för bra drag i skorstenen? Eller fel på vedeldaren?


/Christer

 
BobLewis skrev:
Nu kanske detta inte är så mycket att bekymra sig över så länge verkningsgraden är god, vilket jag inte har så bra koll på än, alltså hur mycket ved det går åt att värma de 2,5 kbm i tanken.

Ett annat litet fenomen, som man kanske kan fundera över, är ojämt drag ibland, vilket märks då plåtluckan, vid luftintaget på framsidan, fladdrar samt att även lågan brinner ojämt..... Återigen, vedstorleken orsak?

Är alla dagens moderna pannor så här känsliga på rätt och jämn vedstorlek?
Eller för bra drag i skorstenen? Eller fel på vedeldaren?


/Christer
En kompis som eldat i sin ctc v35 i ganska prick 3 år nu sa att det nog blir 2,5-3 fulla pannor för att fylla sina 3 m³ acktankar 40-90° (han hade aldrig kollat så noga)

Ojämt avhjälper du med en motdragslucka..

Alla pannor bör/ska jobba mot ett jämt o rätt drag vilket ordnas med en motdragslucka..
 
När luckan fladdrar så har ett vedträ täppt till hålet i rostret. Detta avhjälps med en ordentlig tändbrasa....
 
Bananen skrev:
När luckan fladdrar så har ett vedträ täppt till hålet i rostret. Detta avhjälps med en ordentlig tändbrasa....
Pratade med kompisen idag o då frågade jag om luckan o det är även då man får för mycket drag i skorsten som det sker o då stiger även rökgastempen.. Det bara dundrar i pannan då sa han..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.