Den här lådan hittade vi i städskåpet. Någon som vet vad det kan vara? Lådan har storleken 18 x 10 x 6 cm. Det står Ingenior Jan Holsten, 220v/12A, ER 86 och 2640W.

Lådan har ett vred med lägena 0, 1, 2 och 3, samt ett 220-volts eluttag med lock. Det finns en inkommande och en utgående strömkabel.

Vore supertacksam om någon kunde svara på min fråga.
 
  • Eldosa med vred.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett timeruttag kanske.

//Patrik
 
Gissar på nån fläktstyrning
 
Patrik: Jo, vi har funderat på detta, men vi förstår inte riktigt vad de olika lägena innebär. Den borde ju surra/ticka i lägena 1, 2 och 3.
 
Redigerat:
Eyeball: Utgående elkabel går ned i grunden under huset (krypgrund) och vi vet inte var den tar vägen ännu. Mig veterligen har det aldrig funnits en fläkt i krypgrunden. Idéen är dock intressant och vi vet inte allt om vad huset har varit med om.
 
Värmeslinga?
 
Eld: Hmm. Kanske, men efter att ha krypit runt i hela krypgrunden och kikat såväl uppåt som nedåt så finner jag inget som påminner om en värmeslinga. Jag har förstått att det är något som har tre olika effektlägen utöver 0, som antas vara off-läge. Jag ska krypa ned igen imorgon och kolla om jag finner slutet på den nedåtgående elkabeln.
Vi såg denna låda när vi försökte förstå oss på en annan låda, en timer, i närheten. Timern har ingen anslutning till lådan på min bifogade bild.

Jag måste tyvärr gå och sova nu, men jag hoppas att det finns någon nattuggla i detta forum som vet precis vad det är för låda vi har stött på.
 
Känns ju konstigt att det ändå är ett uttag med i bilden.

Var i landet återfinns denna skapelse? Tror nog att en hel del Hamstrar skulle vilja lägga beslag på denna lustiga sak.
 
uribbhammar skrev:
Eld: Hmm. Kanske, men efter att ha krypit runt i hela krypgrunden och kikat såväl uppåt som nedåt så finner jag inget som påminner om en värmeslinga.
När och hur är huset byggt? Jag har läst här på forumet att det var vanligt med en enkel värmeslinga runt kanten på plattan, när man lade platta på mark på 70-talet. Kan det vara något liknande fast det är krypgrund?
 
Kan det vara en värmeslinga kring något vattenrör?
Värmeslinga för stuprör/hängrännor?
Effekten låter för hög för att det ska handla om någon fläkt.

Vad händer om man kopplar in en sladdlampa på uttaget och vrider på vredet?
Hur reagerar elmätaren då man ställer vredet i olika lägen?
 
pelpet skrev:
Effekten låter för hög för att det ska handla om någon fläkt.
Precis. Senaste höfläkten jag tittade på låg på 5kW... Även med hälften av det blir det bra drag i galoscherna! :) (Och det andra var ju bra tips. Slå av och på och kolla elmätaren några minuter.)
 
Kolla på säkringsplanen vid proppskåpet. Denna pryl borde vara separat uppsäkrad. Kanske står det där vad det är för något.
 
Huset ligger utanför Åkersberga. Ursprungligen byggt som en "sportstuga" år 1959. Värmeslingor låter intressant. Vi testar just nu de olika lägena på vredet med hjälp av en inkopplad lampa. Det tycks finnas fler lägen än 0, 1, 2 och 3.
Ingen info från proppskåpet. Dock är dosan kopplad till samma propp som ytterbelysningen.

Hittintills har vi listat ut följande:
Läge 1 - lyser 5 s och släckt i 55 s
Läge 2 - lyser 20 s och släckt i 20 s
Läge 2,5 - lyser 15 s och släckt i 15 s
Läge 3 - lyser konstant

Vad 17 har man för nytta av detta?

Tack alla ni som kommit med förslag! Guld värt. Nog har jag funderat på att kontakta företaget i Norge, men det faller på att det kan bli svårt att förklara en sådan gammal dosa utan att företaget har en bild framför sig. Mobilräkningen kan bli duktigt hög innan jag har fått svar om jag får något svar. Likaså är jag inte så bra på fackspråk när det handlar om norska.

Självklart återkommer jag om jag får svar på vad det är för dosa. :)
 
Som man ser på bilden så ser strecket vid dom olika lägena bli bredare stämmer det?
Isåfall är det nån form av styrning till antingen fläkt eller värmekabel.
Glömde bort om det stog i din förklaring men är det konstant ström på uttaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.