Ska handpenningen beräknas på kostnaden för själva huset när man bygger nytt, eller beräknas den på huskostnad + tomt tillsammans?
 
De 15% man ska lägga in alltså (om jag lät luddig).
 
Jag tror jag är luddig, inte så van än vid alla termer. De 15% kontantinsats man ska lägga in när man tar bolån på ett nybygge - beräknas det på husets kostnad eller huset + tomtens totalkostnad?
 
Det beräknas på det totala "lånebeloppet" du behöver för att köpa hus+tomt osv.. Dock får man inte låna till lagfarter osv har jag för mig.. Någon får rätta mig om jag har fel.. Den summan kan bli rätt stor om man köper i dyra områden..

Kostnad för hus+tomt osv: 1 Miljon och du får låna 850 000 kr, 150 000kr måste du fixa på annat sätt..
 
Redigerat:
Sedan om du bygger nytt hus, så tar man ett sk. byggkreditiv först. Där får man ta ut pengar så det täcker de räkningar som man har allt eftersom bygget framskrider. Prata med din bank..
 
Ok, tack för svar!
 
Det du avser är att banken inte får låna ut mer än 85% av husets värde.

Dvs om du köper ett hus för 2.000.000 får du låna högst 1.700.000 med fastigheten som säkerhet.
Resten kan du kanske få ta som blankolån utan säkerhet.

Vid nybygge beräknas de 85 procenten utifrån tomt + huskostnad.

Men de är inte säkert att banken vill låna ut så mycket ändå.
Om begagnade hus i bra skick säljs för 1.000.000 är nog banken restriktiv med att låna ut till 85% av produktionskostnaden 2.000.000
Allt beror på det uppskattade "marknadsvärdet".
 
Har pratat en del med banker nyligen och kan säga att vad gäller byggnadskreditiv är det väldigt luddigt. Den lagliga delen säget att banken endast får lånaut 85% av marknadsvärdet på det -färdiga- huset, vilket kan vara väldigt skiljt från produktionskostnaden. Eftersom ofta är banken som värderar huset när det är klart så har de ganska stor frihet. Det är väldigt beroende på var du bygger. Kan nämna att SEB ville ha 20% kontantinsats första gången jag pratade med dom eftersom nybyggen ofta drar iväg (sen ändrade dom sig till 15%). Häromdan pratade jag med en kille från Handelsbanken- han gav mig en kalkyl med noll (!) i handpenning på ett helt nyckelfärdigt hus - "eftersom marknadsvärdet ofta blir högre än prduktionskostnaden" (vilket jag tyckte var rätt skum inställning med dagens marknadsläge)

Tänker du gör en del själv så kan du oftast räkna in det som handpenning, dvs gör en kalkyl för nyckelfärdigt- sätt det som marknadsvärde och sen blir produktionskostnaden något lägre, vilket gör att handpenningen inge behöver bli riktigt så stor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.