Vi funderar på att i bygga ett garage förr eller senare och kommer försöka göra så mycket det går själv. Just nu sker väl en del planering och funderande i huvudet. Det jag gruvar mig mest för är själva plattan då det känns som om det finns många fallgropar där.

En sak jag fundera på är att man ibland läser om att gräva ner till frostfritt vilket jag inte riktigt förstår. Frostfritt har väl liksom inte med höjden över havet att göra utan hur djupt under marknivån man hamnar Om jag skulle gräva ner en meter djupt för en platta skulle det väl frysa lika mycket där. Annat är det väl kanske om man gräver ner i plint som inte har så stor yta.

Min tanke är att det borde gå lika bra att lägga ut grusbädd och markisolering i marknivå eller möjligen ta bort matjorden för att få ett stabilare underlag. Är det inte på grund av isoleringen det blir frostfritt. Eller är det så att man vill undvika att frost kryper in från sidorna och in under garaget, Då kan jag kanske förstå det hela.

På tomten har vi en gammal lagård där själva hölogen är riven medan lagårdsdelen är kvar och används som stall. Tanken just nu är att bygga där logen har stått och där marken är ganska fast. Det skulle vara intressant att höra vad ni säger om just detta att gräva till frostfritt.

/Mats
 
Redigerat:
med frostfritt menas att grundläggningen, sten/makadam/betong är så djup att det inte kan bli tjäle under, har man matjord eller lerjord och det fryser under grunden så trycker tjälen upp grunden/plinten. sen kan man ju minska det frostfria djupet med tex isolering runt plintar.
 
kvistarn2 skrev:
med frostfritt menas att grundläggningen, sten/makadam/betong är så djup att det inte kan bli tjäle under, har man matjord eller lerjord och det fryser under grunden så trycker tjälen upp grunden/plinten. sen kan man ju minska det frostfria djupet med tex isolering runt plintar.
Jo men kylan kommer ju uppifrån och den når väl även ner i gropen man grävt. Min tanke är att det som förhindrar kälen är det som ligger ovanpå som isolering platta osv. Men det är klart om man gräver bort matjord och fyller med grus/singel som inte fryser upp vid käle förstår jag hur det funkar, Men med bra backe och rejält med isolering borde man kunna klara sig med att gräva betydligt mindre,

/Mats
 
Glöm inte att det kommer värme underifrån, inte bara kylan från ovansidan ;)
 
Jo precis! Sju grader ungefär är det väl. Jag antar att det är en poäng att lägga isoleringen en bit utanför grunden så inte kylan smiter in från sidan.

/Mats
 
Det blir inte tjäle i kappilärbrytande material då de inte binder fukt. M
 
Om du skall ha ett uppvärmt garage är det inget problem. Bara att gräva bort matjorden, fylla på med väldränerat makadam/singel, lägga isoleringen och kraga ut denna 1-2 m.
Men om du skall ha ett kallgarage måste du gräva mycket djupare även om du lägger isolering.
Lathund för dimensionering finns hos isoleringsföretagen.
 
Frågan är lite hur varmt man behöver ha. Tanken är väl att alltid ha några plusgrader jämt för att sedan värma upp då man skall vara där och jobba. Funderar på någon lösning med en enkel vedpanna och en ackumulatortank och i bästa fall golvvärme. Men det finns ju alltid en risk att garaget någon gång i framtiden kan komma att kallställas.

/Mats
 
senmathal skrev:
Funderar på någon lösning med en enkel vedpanna och en ackumulatortank och i bästa fall golvvärme.
/Mats
Tänk på att du inte får ha vedpanna/kamin i ett garage.
 
Men om man gör ett litet pannrum?

/Mats
 
senmathal skrev:
Men om man gör ett litet pannrum?

/Mats
Det går bra men för några år sedan när jag kollade fick det inte vara dörr direkt mellan pannrum och garagedel
 
Du kanske redan fattat grejen med frostfritt men här kommer en förklaring som är lite mer i "lekmannatermer": Det är inte temperaturen i sig som är problemet utan fukten. Om det finns risk att vatten fryser under din platta så får du problem. Finns där inget vatten spelar det ingen roll om det blir minusgrader eller ej. Därav användandet av kapillärbrytande material, såsom makadam till exempel, tillsammans med en bra dränering.

Mvh,
ToRy
 
Och detta kapillärbrytande material ska börja på frostfritt djup, ellerhur? Så det det inte kan frysa under makadammet.
 
tlundberg skrev:
Och detta kapillärbrytande material ska börja på frostfritt djup, ellerhur? Så det det inte kan frysa under makadammet.
Helt korrekt såklart, det kanske blev lite otydligt i mitt inlägg. Vad jag menade var att om det finns risk för att vatten binds under plattan och detta vatten kan frysa så får man problem. Mao skall marken vara kapillärbrytande ner till frostfritt djup. Om det sen görs genom att gräva och fylla på med makadam eller om marken från början är kapillärbrytande spelar ingen roll. Dock bör man ju veta att underlaget ÄR kapillärbrytande. Sen måste ju vattnet kunna ta vägen någonstans också. Det hjälper ju inte hur ihålig marken är under plattan om vattnet inte kan rinna iväg någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.