Jag ska köpa nya vitvaror till vårt kök: kyl, frys, inbyggnadsugn, induktionshäll, micro och diskmaskin (alltså allt förutom fläkten).
Det enda jag vet är att det blir Husqvarnas kyl och frys m. ismaskin och kolsyrat vatten.
Sen har jag inte bestämt mig för de övriga produkterna, utbudet verkar så stort!
Men jag vet att det blir Husqvarna eller Elektrolux (så man får samma färg på display osv).

Fråga 1, inbyggnadsugn:
Funderar på pyrolys och/eller inbyggd termometer. Ni som valt detta, rekomenderar ni dessa funktioner?

Fråga 2, induktionshäll:
Vad är bäst, slide- eller touchfunktion? Vi har en gammal hederlig spis med vanliga spisplattor nu (ej häll) och har ingen erfarnehet alls av varken touch eller slide. Vad är bra resp. dåligt?

Fråga 3, diskmaskin:
I dag har vi en maskin som vi använder på 1 standardprogram (maskinen har 4 övriga prog.) och ibland använder vi sköljfuktionen, men något annat har vi inte använt under de 10 år vi haft den. Vi behöver alltså en maskin med bra planerade korgar och som har få men bra program inkl sköljfunktion.
Någon som kan rekomendera en bra och "enkel" maskin från Elektrolux eller Husqvarna?

En person sa att Husqvarna ligger lite högre i pris än vad Electrolux gör, stämmer det?
Eller är dom likvärdiga (tillverkas i samma fabrik om jag förstår rätt)?

Känns som det är mycket att kolla upp innan man bestämmer sig, och mycket pengar kostar det..
 
1. Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig köpa en ugn utan pyrolys. Stektermometer gillar jag verkligen, men det beror ju på hur man gillar att laga mat. Ligger definitivt på min måstelista.

2. Testa vilket ni tycker passar bäst. Det finns ju även en del lösa vredfunktioner, t ex på Gagganau och Siemens. Har haft touch länge och inget fel i det. Slide verkar ok, men ingen världsförbättrande skillnad när jag provat.
 
Pyrolys är nog det bästa med vårt kök. Skulle inte byta bort det mot något.
Det går ju att använda en lös stektermometer de gånger man behöver det.

Välj gärna en ugn där alla plåtar och galler också klarar pyrolys
 
1. Jag gillar också pyrolys det är nice är det.
2. Jag måste säga att jag föredrar touch för det är bara ett moment jämfört med slide som kan blir lite svårt med användarvänligheten.
3. Det jag måste säga till dig är att jag tycker båda dessa varumärken ligger ganska högt överlag. Skulle jag rekommendera en maskin från dessa aktörer skulle jag nog välja http://www.whiteaway.se/product/electrolux-esf-65050-w/ eller http://www.pricerunner.se/pl/13-2596127/Diskmaskiner/Electrolux-ESF66861WR-Vit-priser
 
1. Ingen termometer, kör med lös ist. Ibland har ugnar funktionen att de stängs av när rätt temp uppnåtts; irriterande IMO.

2. Slide. Har haft bägge å slide går fortare, ist för att stå och trycka som en galning.

3. Fel svar, men samsungs tysta är guld värda...
 
1. Håller verkligen inte med. Lös är mycket omständigare. Öppna, kolla temp osv. Stängs ugnen av? Bara att sätta på...

2. Har aldrig haft problem med detta, men det kanske är som med termometern. Man inser inte hur bra det är förrän man har det.
 
Vill bara flika in att många haft stora problem med Huskvarna och fått byta ut, reparera varenda maskin inom ett par år.

Sök gärna runt om det känns aktuellt, tyvärr har jag svårt att leta upp någon av alla trådar(mobiltele) :)
 
biggles12 skrev:
1. Håller verkligen inte med. Lös är mycket omständigare. Öppna, kolla temp osv.
Bara för att den är lös behöver det inte betyda att man måste öppna luckan för att läsa av temperaturen. Jag har en variant liknande denna som jag tycker funkar bra.
 
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
Husqvarna och Electrolux är två varumärken, men samma i grund och botten. H-qvarna är E-lux i annan design.

Personligen hade jag starkt övervägt att inte gå för deras Kyl/Frys med bubbelvatten och ismaskin. Sök lite här på forumet och begrunda vad folk råkat ut för. Jag slängde nyligen ut våra dito efter mindre än 3 år. Strul med bubbelfunktionen varje gång vi bytt till ny patron och isen smakade konstant illa (även när den var nygjord) från de var nya fast allt var rätt installerat. Som jag förstår det har folk fortfarande samma problem med nya maskiner.

Vi hade genomgående Husqvarna "Top of the line" i köket, men allt rök när vi gjorde om. Ett par spontana kommentarer:

Inbyggnadsugnen - Hade termometer och pyrolys. Bra funktioner! Fast blev inte jämn värme i ugnen när körde varmluft. Så där bra.... Man var tvungen att vända på plåtar, formar etc som stod där inne efter halva tiden. Kan inte vara tanken. Det behöver jag inte göra idag när jag har en Ilve-ugn (fast då tyvärr utan inbyggd termometer och pyrolys).

Induktionshäll - Välj en häll med en dedikerad, stor zon för stora stekpannor / grytor (28 cm). Vår Husqvarna skulle vara "zonlös" enligt specifikationen, MEN det du ställer på måste ändå täcka centrum på de två vänstra eller högra zonerna för att de skall kunna aktiveras. Jag kan lova att det ofta saknas nån centimeter för att det ska fungera.....! :-s

Diskmaskinen - Var vi riktigt nöjda med! Den rök ändå tyvärr då vi gick från halv- till helintegrerad.

Micro - Nu har du inte nämnt inbyggnadsmicro. Jag hoppas och tror att du tänkt strunta i det? Göm hellre en "vanlig" micro i nåt skåp så man slipper se den. Lampan i vår micro från Husqvarna gick sönder. Kostade bara 1700 sek att byta ut hos deras auktoriserade verkstad. Grattis! :)

Lycka till!
 
Alfredo skrev:
Bara för att den är lös behöver det inte betyda att man måste öppna luckan för att läsa av temperaturen. Jag har en variant liknande denna som jag tycker funkar bra.
Det vet jag, körde själv den varianten ett tag. Men de flesta är hobbytermometerar som ligger för långt från att mäta rätt. Dessutom är det altid ett meckande med kabeln i luckan, som man slipper med en integrerad termoteter. Samt att de verkar mäta betydligt mer korrekt...
 
Apropå mäta rätt, de funkar alldeles utmärkt. Har jobbat med mat professionellt i 13 år och generellt funkar de väldigt bra överlag.
 
Bryr man sig inte om en temperaturdiff på 2-3 grader i området 55-70 grader så kan man förstås strunta i det. För min matlagning fungerar inte det. Vad jag fått siffrorna ifrån? Jag har kontrollmätt.
 
biggles12 skrev:
Bryr man sig inte om en temperaturdiff på 2-3 grader i området 55-70 grader så kan man förstås strunta i det. För min matlagning fungerar inte det. Vad jag fått siffrorna ifrån? Jag har kontrollmätt.
Får man fråga vad du då har för referenstemp? Jag har då aldrig haft några problem med mina "gamla" termometrar och ja, jag är kräsen.
 
Ah, visste frågan skulle komma! Det är visserligen ett par tre år sedan, men jag reagerade på att inte tyckte fisken blev så bra som jag ville. Jag körde med en enklare modell från mataffären. Köpte en ny från Rösle och vips var problemet borta. Detta måste testas! Köpte in ett par till (typ CO, Jula mm) och lånade hem en riktig referenstermometer (släkting jobbar på bygglabb). Till min förvåning var variansen ganska stor mellan de olika fabrikaten. Rösle låg väldigt nära rätt temperatur i det intressanta området, men även den från Jula (har jag för mig, det är som sagt ett par år sedan) var helt ok. Den sämsta, från matvaruaffären, varierade rejält och gav därmed otillräckligt resultat. Idag kör jag som sagt med en inbyggd termometer som jag bara jämfört med min kära Rösle och den levererar varje gång korrekt temperatur. Eller åtminstone så korrekt temperatur som jag behöver. Kanske har alla glada kinaimportörsföretag bättrat sina produkter, vad vet jag, men jag ser ingen anledning att chansa.
 
Ja. Man ska ju inte köpa skräp. Tror tyvärr inte att i ugnar inbyggda termometrar generellt på något sätt är bättre än en bra, klassisk termometer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.