Hejsan!
ny här och har en liten fundering som jag inte hittar nåt svar på i trådarna jag letar i. Det är som så att jag skulle behöva räkna ut vilket behov av fläkt och ventilation jag behöver för att koka 500 liter vätska i ca 1-1.5 timme. Är det någon som har koll på sånt?
väldigt tacksam för alla svar.
 
I teorin behöver du varken fläkt eller ventilation för att koka 500 liter vätska i 1-1,5 timme. Det är väl bara att ha ett lock på och "lagom" effekt så det inte kokar över.
 
Ja ifall du bara är intresserad av att koka 500 L så vill du såklart ha lock på, då du annars kommer spendera otroliga mängder energi på att tillverka vattenånga. Närmare bestämt 2260 kJ/kg eller ca 0.63 kwh/L vatten som förångas.

Ifall du däremot vill indunsta och koka bort vätska från 500 L så gör du ju klokt i att leda ut allt i en för ändamålet byggd skorsten. Värmen kommer driva ut ångan och någon fläkt behövs inte.

Gör du öl?
 
Kokar man öl?

Det är nog starkare grejer det är fråga om. Snart jul ju.

Och nejnejnej!

Ångan skall kylas och kondensatet rinna ner i 75 cl flaskor. Absolut inte ventileras bort.

Absolut inte :thumbdown:



PS
Vattenkylning rekommenderas.
 
Gäller att hålla koll på temperaturen bara, annars blir det dödligt.
 
He he he... Tack för alla svar! Det är mycket riktigt öl jag gör. Även om man kanske slarvar med värre grejer då och då.:)
Bygger hur som helst ett litet bryggeri och då har jag helt enkelt bara förutsatt att jag behöver en rejäl fläkt över kokarn. Men det kanske är att ta i då?

Återigen, stort tack.
 
mycke_nu skrev:
Gäller att hålla koll på temperaturen bara, annars blir det dödligt.
Blir det träsprit om man värmer för mycket?
Jag är ingift i en släkt med rötter på balkan och på svärföräldrarnas gård bränner man (lagligt) runt 80 sprit om året. Den bännaren som används där är ingen avancerad sak så någon vidare koll på temperaturen finns inte. Än har jag inte blivit blind av att dricka den spriten men man kanske skulle vara försiktig. :x
 
Nej, om man värmer för lite, det blir metanol vid 65 C och etanol vid 78 C.

Tricket är väl antagligen att koka bort metanolen först.
 
mycke_nu skrev:
Nej, om man värmer för lite, det blir metanol vid 65 C och etanol vid 78 C.

Tricket är väl antagligen att koka bort metanolen först.
Nej. Det bildas i stort sett ingen metanol vid jäsning.

Om det hade gjort det hade det inte hjälpt att vare sig värma för mycket eller för lite vid destillationen, du hade fortfarande fått med metanolen i spriten. :)
 
Det är riskfritt (med avseende på metanolförgiftning) att dricka hembränd sprit under förutsättning att ingen har blandat i nånting. De fall av metanolförgiftning som sker handlar oftast om någon som stulit/hittat sprit på någon industri och sålt vidare som brännvin, det är nämligen svårt att skilja på etanol och metanol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.