Framlysen på bilen börjar bli lite matta i glaset och skulle behöva en uppfräschning. Så jag efterlyser alltså tips på hur man gör detta på bästa sätt.

Jag har inga speciella verktyg eller maskiner för att just polera. Men jag funderar på en lumpskiva att sätta i borrmaskinen. Eller det kanske finns någon annan metod?
 
Läste på lite om polering av lyktglasen då jag tänkt använda min Rotex 125:a för ändamålet. Som jag förstod det var det ganska önskvärt att på något vis försegla plasten efter polering annars skulle de inte hålla glasen speciellt länge. Hittade försegling och liknande på tyska Ebay men i slutändan köpte jag kompletta nya lyktor (pirat) då tiden sprang ifrån mig.
 
Är de i glas eller plast?

Har använt denna till framlyktor i plast. De var väldigt matta och repiga från början, efter polering blev de mycket bättre, dock fortfarande lite repiga men inte matta.
 
Det finns färdiga "lyktpoleringskit" att köpa. Brukar innehålla ca. 3 olika slippapper med olika kornstorlek, slippasta, försegling, etc.
 
Jag körde Turtles lyktpoleringssats i somras, men det var ett himla slit med slippapperet. Nästa gång kör jag nog med Autosol och polermaskin som Bosse Bildoktorn tipsar om.
 
Om det är plast kan man våtslipa. Detta gjorde jag med grymt resultat, de blev som nya. Jag polerade de sedan med vanligt bilvax

Sent from my GT-S5830 using Byggahus
 
Autosol fungerar perfekt.
 
Autosol kan funka beroende på hur matta de är

Sent from my GT-S5830 using Byggahus
 
Polerade lyktglasen i somras med bra resultat.
Började med våtslippapper 800 och blötte med en blomspruta. Fortsatte med 1200-papper och avslutade med 2000 i kornstorlek. Använde turtle wax polishing compound och polermaskin.
 
Autosol och vanlig polertrasa funkar utmärkt, tar ett par minuter men efter ett halvår blir dom matta igen. Då det är så enkelt så är det ju bara att putsa upp dom igen. Funderat dock på att försegla med något "nano"-medel för vindrutor, Lidl brukar ju ha sådant för några tior.
 
Är det inte bättre att förseglade dem med för ändamålet avsett preparat? Finns på tyska Ebay, någon skrev även att det fanns poleringskit inklusive förseningar hos svensk handlare. Fast det är väl inget för dig? :)
 
ähh, varför köpa färdigpreparat när man kan koka ihop sin egen häxbrygd?:cool:
Det heter ju lyktglas så då borde ju glasförsegling fungera ;) Om sedan skiten inte heller fastnar på lyktglasen så är det ju extra bonus.
 
Mjae, min gissning är att dina glas är tillverkade i klar plast och att glasförseglingen du syftar på är till för att lägga en "non-stick"-hinna på vindrutor för att avvisa vatten och göra det svårt för insektsmos att bita sig fast? Om gissningen är rätt känns det som en produkt för ett helt annat ändamål än att försegla nyrepade plastytor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.