Hej,

Vet inte riktigt var denna fråga passar in så flytta gärna.

Vårt hus restes för ca en månad sedan. Tyvärr ösregnade det dagen innan huset restes och styrsyllar monterades. Man missade även att täcka över styrsyllarna vilket resulterade i att dom i många fall stod i pölar av vatten. Dagen efter restes huset i finväder.

Kvalitetsansvarig uttryckte redan samma dag sin oro över de blöta styrsyllarna, vilket naturligtvis oroar oss också... Vi lämnade ett iofs felfritt men ändå, hus med krypgrund för att slippa oroa sig över riskkonstruktioner. Jag har själv allergier och astma och vi har två små barn som vi vill ska växa upp i friskt hus...

Vi har varit i kontakt med både säljare, entreprenör och KA under dessa veckor. Säljare och entreprenör anser inte att vi behövervara oroliga, medan KA trycker på att vi behöver följa upp det hela. Nu senast i veckan sa KA att vi ska mäta fukt i syllarna i samband med att platta kontrolleras inför golvmontage. Detta blir ju dock i v 12-16 och det känns lite sent...?

Man drog rätt omgående igång värme i platta via patron,detta skulle räcka menar säljare och entreprenör. Vi är dock tveksamma givet att styrsyll ju är helt inbyggd i väggelement som kommer och dessutom går inte värmeslingor ända ut i kanterna...

Två frågor då;

1) behöver vi vara oroliga... Torkar det upp utan påväxt som följd? Räcker det att mäta fukt v 12-16, eller har inte påväxt då redan påbörjats även om det är torrt då?

2) Vad har vi för ansvar i denna fråga? Borde vi stoppat husresning redan dag1? Ska/bör vi kräva mätning nu? Vad har KAför ansvar här? Just nu gör han ju bara oss oroliga... Det är nu inga åtgärder vidtagna... Borde han stoppat resning på våta syllar?

Tacksam för råd!
 
Är ju alltid svårt med väder. En dag med vatten känns ju inte så jättefarligt. Måste ju vara dubbla syllar du dom färdiga blocken borde ha syll i botten. Hur mycket vägg beklädnad sitter på ? Gips Osb?

Jag hade väl inte varit jätteorolig. Skaffa egen mätare om du är orolig.
 
Tack för svar.
Sitter både gips och OSB i ytterväggar.
 
Hej,

Jag ser att ditt inlägg är "gammalt". Vi står tyvärr i samma situation som den du beskrivit i ditt inlägg. Vill gärna höra hur det gick för er. Hoppas på det bästa.
Mvh en annan orolig byggare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.