Hej,
jag funderar på att ta bort en murad öppen spis men kom på att då kanske skorstenen rasar, så om det finns någon som begriper hållfasthet och byggteknik är jag tacksam för synpunkter.

Huset är lite mindre från mitten på 70-talet med oinredd källare. I mitten på på över/bostadsvåningen finns en murad spis som jag stoppat in en spiskassett i, den murade öppna spisen är således överflödig och jag har fått för mig att det vore finare och öppnare om jag tog bort den. Öppna spisen är murad på utsidan av murstocken.

Det som gör mig lite tveksam är att murstocken inte går hela vägen ner i källaren, Murstocken och öppna spisen står snarare på en gjuten platta i källartaket/golvbjälklaget. Viss del av den gjutna plattan vilar på källarväggar av lecasten eller liknande. Tekniken borde vara vedertagen för jag vet att spisen är murad av en erfaren spisbyggare/murare.

Kan det vara så att botten på öppna spisen utgör en bärande del för murstocken, ungefär som en tryckplatta i botten på en pelardomkraft, så att stödet blir otillräckligt om öppna spisen tas bort? Jag har ju i och för sig inte tänkt ta bort den delen av den gjutna plattan som öppna spisen står på, bara det som står på plattan, men det kanske ändå blir någon form av snedbelastning som knäcker den gjutna plattan.

Som sagt, jag är tacksam för synpunkter från de som anser sig kunniga på området.
 
Skulle också bra gärna vilja veta om det finns någon sanning i detta ovan?
Gammalt ämne jag vet.

Men jag plockade precis bort vår öppna spis som stod vid murstocken (ej en del av den dock), finns det någon risk att det kan vara bärande? Murstocken går hela vägen från källare till tak. Spisen stod i gillestugan..
 
Jag fick ju aldrig något svar på min trådstart men hur som helst så gick jag från tanke till handling och rev/skar bort min öppna spis. Det var några år sen nu och än så länge har det inte rasat eller spruckit något, så det verkar vara rätt riskfritt så länge själva murstocken lämnas intakt.
 
  • Gilla
Nina Schuster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.