Hej,

jag ska flytspackla golvet i de nya entren jag byggt för att jag vll ha (golvvärme) och klinkers där.
Jag fick en offert på att flytspackla de 6,5 kvadratmeterna på 8200:-
Det var hårresande dyrt för vad som bara borde ta 1-2 timmar och involvera två säckar flytspackel eller så, eller har jag dålig verklighetsuppfattning?

Jag har därför börjat fundera på att göra det själv och har ett par frågor:

1) Det är ju litet glapp mellan golvspåent och väggarna, ska man täta de springorna (med vad isf?) och flytspackla över det eller ska det avra ett litet mellanrum mellan flytspacklingen och väggen också? Om man flytspacklar hela vägen ut kan ju inte det flytspacklade golvet rörasig längre och då tänker jag mig att det kan bli spänningar som gör att det spricker, eller är det värtom?

2) Den VVS-kille jag anlitat säger att jag ska prima spånet, sedan fästa slangen (för golvvärmen) och sedan lägga armeringsnätet ovanpå, men de flesta beskrivningar jag hittar ska armeringsgallret ligga direkt på spånet och sedan slangen ovanpå det. Vad är rätt? Måste inte gallret komma upp en del för att göra nytta och ligga mer mitt i spacklet?

3) Hur pass svårt är självs spacklandet? Svår fråga såklart, men hur kinkigt är det att få det jämnt? Sköter gravitationen det mesta själv eller måste man på något listigt sätt jämna ut det själv?

4) En sak förbryllar mig också. Det känns som att rören/slangarna med vatten i sig är rätt omtåliga och att man ogärna vill kliva på dem, men hur ska man kunna göra flytspacklingen utan att gå omkring om man inte kan sväva i luften?

Tack på förhand!

//A
 
Hej,

I en hall, till skillnad från ett badrum, är inte saker så superkritiska, så du kan med enkelhet göra detta själv. Fast 2 säckar flytspackel får du nog revidera en aning, ska du spackla in vattenburen golvvärme pratar vi nog säkerligen 8-10 säckar för 6,5 kvadrat.

1. Täta alla springor, annars rinner spacklet iväg, du kan täta med vadhelst du har tillgång till, billig latex fungerar bra t.ex. Det är helt normalt att spackla "tätt" ut mot väggarna, det spricker inte.

2. Jag tror faktiskt att armeringsnätet skall vara underst för att göra störst nytta, å andra sidan tror jag vilket som går bra. Du vill ha ner värmeslangen så långt ner som möjligt så att värmen sprider sig.

3. Att spackla plant är faktiskt riktigt enkelt, men det är ett tungt jobb och man får lätt lite "gjutfrossa" om man aldrig gjort det tidigare.

4. Slangarna är inte så ömtåliga, jag antar att du kör med pex? Sen behöver man ju inte trampa på dom mer än nödvändigt. Beroende på hur det ser ut är det inte säkert att du behöver trampa i själva spacklet alls och där det inte är spackel ser du ju var du sätter ner foten.
 
Tack för jättebra svar!

Gjutfrossa är ett nytt begrepp -ingen aning vad det är! :)

Jag tänkte hyra mig en sån där visp för blandningen, det är enklast va -att köra i en stor hink bara?

Kan man ha nåt verktyg på långt skaft att "stryka ut" spacklet med? Eller behövs det inte tror du?
 
Hej, ja allra enklast blir det med en rejält stor hink/tunna/balja. Då kan du blanda 2-3 säckar åt gången (förutsatt att du inte behöver flytta på det, för det blir väldigt tungt). Hyr en riktigt omrörare med visp, en vanlig borrmaskin med visp kan ge upp om du har otur. Om du måste bära det från blandningsplatsen till hallen så fungerar det att blanda i en vanlig 20-liters murbrukshink, fast det blir lite på håret då den blir väldigt full av färdigblandad 25kg säck.

Ja en spackelspade på ett skaft fungerar fint, men det går nästan lika bra med tex en duschskrapa på ett skaft. Se till att blanda spacklet löst (inte mer vatten än vad som står som max på säcken dock) så sköter det sig nästan helt utan att du behöver hjälpa till något.
 
Topp -tack för coaching!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.