Hej jag bor i en 70-talsvilla med låglutande papptak och invändiga rör för vattenavrinning. Har två brunnar längs med husets långsida men har bekymmer med att vatten samlas i stora mängder längre in mot husets mitt. Brunnarna är inte längre lägsta punkten på taket. Finns det någon metod att göra om taklutningen/fallet utan att bygga om hela taket på huset?
 
Du skriver att brunnarna inte längre är lägsta punkten på taket.

När upphörde de med att vara lägsta punkten och vad orsakade denna förändring? Går det att återställa?
 
Brunnarna sitter oftast vid takstolarna och med tiden sjunker taket mellan takstolarna vilket då blir en lägre punkt. I dag läggs pappen ofta på isolering så man kan lägga på ett lager isolering och skära fall på det sen nytt lager papp tror jag skulle funka.
 
Som ovan säger så har taket sjunkit. Brunnarna sitter utmed en yttervägg och taket längre i mot mitten har sjunkit lite sen 70-talet.

Funderade också på det där med isolering, men får man inte problem med dubbla täta skikt?
Är inte helt sugen på att riva all gammal papp den dagen jag ska lägga om den.
 
Jobbar mycket med pappläggare och dom brukar bara lägga på det gamla. Eftersom pappen är 100% tätt så behövs ingen ventilation. Men kan vara svårt att få till fall med isolering om du har stort tak mindre borde inte vara några problem. Ring och hör med någon pappläggare företag som är med i icopal Group brukar vara bra .

http://www.icopal.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.