Har letat på forumet men inte hittat det jag söker. Jag ska göra ett rum till äldsta grabben i källaren mycket tankar far runt i huvudet. Hur är det bäst att bygga med stål reglar? Tänkte först att man kunde använda impat trä men sen så läste inlägg här på sidan att det avrådde dom.

Sen har jag vattenrör precis under tak som är isolerade och gipsade hur gör man med dom. Det är svårt att bygga innanför dom då det bara är några cm emellan eller ska man bygga upp till dom? sen sitter 2 element på väggen ska man försöka flytta ut dom eller ska man bygga runt dom det är många funderingar vet inte om jag fixar detta själv eller ska man ta in hantverkare har dock inte riktigt pengar till sånt heller. Billigast är om man kunde fixa det själv. Tips & råd tas tacksamt emot.
 
Hej! Har du möjlighet att ta några bilder på rummet ifråga? Blir lite lättare att komma med råd då.
 
Var ska du ha stålreglarna?
Ska du bygga ett rum i ett större rum eller fixa till ett helt rum?
Vad är det för material i väggar, tak och golv?
Är det rören eller taken som är isolerade och gipsade?

Lägg upp en planritning och ett par bilder så blir det lättare att hjälpa dig.
 
Gipsade rör? Snarare isolerade med asbest! Riv inte i något som du inte har kännedom om.
 
Hej
Ett tips är att låta bli skivor och reglar.
Putsa väggarna och måla med silikatfärg så slipper du problem.
Vad gäller dom gipsade rören så kan det finnas asbest i böjarna.
De raka delarna kan mycket väl vara isolering och sedan gipsindränkt gasbinda för att hålla det på plats.
Om du nu råkar pillra på rören så dör du inte av det.
Asbest är ett arbetsmiljöproblem och inte ett problem för en hemmapulare som råkar komma i kontakt med det en gång/5 år eller så.
Fredrik
 
Var väl inte mening att skrämma upp någon om det tolkades så.

Naturligtvis är det årsvis med exponering som oftast leder till att man blir sjuk. Men rör ogärna i det så mycket som möjligt. Sådant ska enligt min mening hanteras av proffs, dumt med exponering av med människor i onödan. (y)
 
Vad skall du göra? Isolera ytterväggar eller bygga innerväggar? Varför behöver du fixa taket, går det inte att måla alla? Eller vill du ha på,ett lager gips? Flytta element är inga konstigheter, fixar en röris snabbt, och du kanske får nya diskretare rör i taket samtidigt...

Men som sagt, bilder och vad du vill göra är nog À och O....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.