Hej,
är helt nybörjare både här och som husägare.
Vi har fått problem med vårt värmesystem. Det blir ett övertryck i pannan och expansionskärlet läcker ganska kraftigt. Vi har bergvärme IVT (greenline), som installerades runt 2008 så det är relativt nytt. Expansionskärlet sitter i källaren (vi har även ett på vinden) och det är det vi har problem med.
För någon månad sen ökade trycket till 2,0 i samband med att vi provisoriskt kopplade ur ett element på övervåningen. Vi tänkte att det var pga det som trycket ökade. Men nu har vi installerat ett element för en vecka sedan men trycket är detsamma, 2,0. Om vi tömmer ca 3 liter från ett av elementen i huset så sjunker trycket till ca 1,2 och det slutar läcka men efter ca 30 min är trycket uppe i 2,0 igen.
Hur ska vi göra för att få ner trycket?
i nuläget läcker det ca 5 liter/dag.
Tack på förhand för tips!
 
Att ha två expantionskärl i ett och samma system är inte att rekomendera, främst när det ena är slutet (nere i källaren) och öppet (uppe på vinden).
Det slutna expantionskärlet nere i källaren, tillhör det värmesystemet eller tillhör det själva köldmedieslingan?
Öppet expantionskärl används uteslutande bara när man har ved/pellets/olja/etc som upvärmningskälla, vid berg/mark/vatten/luft-"till-vatten"-värmepump så används uteslutande slutna expantionskärl.

Om trycket i värmekretsen ökar 0,8 bar på 30 minuter så måste antingen påfyllningskranen vara öppen/otät eller så läcker varmvarrenslingan.
 
Ah, men det som är på vinden är med största sannolikhet inte aktivt i så fall utan bara en rest från det gamla olje-systemet.
Vi har haft mycket problem med huset så ingen ingående kontroll har gjorts på den på vinden...

Påfyllningskranen är inte medvetet öppen men du menar att den kan läcka lite hela tiden?!

Igår testade jag att sänka värmen på värmepumpen och nästan genast sjönk trycket till 1,8 och jag trodde att jag hade hittat lösningen men efter ett par timmar steg trycket till 2,2 och det var vatten i halva källaren. Trycket gick sen ner till 2,0 igen och har legat på det sen dess.

Om varmvarreslingan (vad är det och var sitter den??) läcker, borde man inte märka det?

Kan man självtesta om kranen läcker eller om det är läckage någon annan stans eller ska man ta kontakt med rörmockare?
 
Öppna öppna en varmvattenkran hellt och se om trycket sjunker om du inte har någon kran på röret som går in i pannans tappvarmvattenkrets.
Om trycket inte sjunker skulle ja tro påfyllningskranen till pannan läcker igenom, inte ovanligt på äldre kranar.
Stäng isåfall husets huvudkran o se va som händer..

Våran påfyllningskran läckte igenom på rförra systemet, det löste sig tillfälligt med att öppna o stänga några gånger.
 
Redigerat:
Jag har nu testat att spola varmvatten, då sjönk trycket bara 0,1 bar (det sjönk direkt men sen hände ingenting trotts att jag fortsatte spola) och höjdes direkt igen när jag stängde av kranen.
Jag öppnade och stängde påfyllningkranen några gånger och sen tömde jag ut vatten ur ett element tills trycket var nere på 1,2.
Nu, tre timmar senare är det "bara" uppe i 1,5 bar så det stiger inte alls lika fort som innan.
Får bara hålla tummarna på att det stannar där.
Hela systemet, inkl rör och påfyllningskranen är från 2008 så det är inga gamla grejer.
 
Prova att stäng av huvudkranen vis vattenmätaren och se om trycket stabiliserar sig..
 
Kan det vara gummitutan i kärlet som är sönder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.