Hej
Vi har skrivigt på ett kontrakt med LBhus där vi ska betala 248 000kr för vår tomt. Nu har gobbjävlen på kummunen räknat fel så att vår tomt ska kosta 45000kr MER.

Vi som skrivit på köpekontraktet är, Jag , min sambo och LBhus säljare. Det var VD för LBhus som upptäckte fele och hans underskrift behövs åxå på detta köpavtal.

Vad kan jag göra?

Blir jag tvungen att bita i det sura äpplet eller har jag rätten på min sida att bestrida detta??
 
Nu framgår det ju inte riktigt vilka förutsättningar som finns i det här fallet. Men som jag tolkar dig så finns det alltså inget bindande köpeavtal ännu, eftersom en part inte har skrivit på. I så fall så tror jag att du bara har två alternativ, att backa ur affären eller att betala det nya priset. Vid fastighets affärer gäller bara skriftliga avtal, så att dom har lovat sälja tomten till dig för ett lägre pris är troligen inte bindande. Däremot så borde dom ju ta ett visst ansvar för misstaget tycker jag. Du borde kunna pressa fram en liten rabatt på den totala affären.
 
hempularen skrev:
Nu framgår det ju inte riktigt vilka förutsättningar som finns i det här fallet. Men som jag tolkar dig så finns det alltså inget bindande köpeavtal ännu, eftersom en part inte har skrivit på. I så fall så tror jag att du bara har två alternativ, att backa ur affären eller att betala det nya priset. Vid fastighets affärer gäller bara skriftliga avtal, så att dom har lovat sälja tomten till dig för ett lägre pris är troligen inte bindande. Däremot så borde dom ju ta ett visst ansvar för misstaget tycker jag. Du borde  kunna pressa fram en liten rabatt på den totala affären.

Trotts att det inte är LBhus fel så skulle säljaren försöka fixa lite rabbat. Dock ej klart om det blir så. Hon snackade om ca 10 ´. Tycker det låter lite .
 
Antar att det handlar om någon avgift typ anslutning eller liknande som skenat iväg. Men om nu LB hus lovat dig att köpa en tomt MED denna anslutning eller vad det nu är det handlar om (och om det är LB hus som säljer tomten), så innbeär ju fördyringen att deras kostnader har ökat. Det är igentligen inte ditt problem, tomten blir ju inte mer värd för att kommunen räknat fel.

Men rent juridiskt så blir det ju ditt problem, säljaren har i princip rätt att se att du var mycket mer betalningvillig än dom trodde och höja priset av vilket skäl som helst, fram till det finns ett kontrakt.l
 
hempularen skrev:
Antar att det handlar om någon avgift typ anslutning eller liknande som skenat iväg. Men om nu LB hus lovat dig att köpa en tomt MED denna anslutning eller vad det nu är det handlar om (och om det är LB hus som säljer tomten), så innbeär ju fördyringen att deras kostnader har ökat. Det är igentligen inte ditt problem, tomten blir ju inte mer värd för att kommunen räknat fel.

Men rent juridiskt så blir det ju ditt problem, säljaren har i princip rätt att se att du var mycket mer betalningvillig än dom trodde och höja priset av vilket skäl som helst, fram till det finns ett kontrakt.l
Grejjen e att LBhus har/ska köpt tomten av kommunen. det är en gubbjävel på kommunen som räknat fram fel pris. Antar att det bara är att ge upp å gilla läget.
 
Antingen har LB hus köpt tomten (dvs dom har ett kontrakt med kommunen) eller så tänker dom köpa den. Det gör ganska stor skillnad på situationen, för om den ännu inte är såld, så finns det väl inget som hindrar dig att gå till kommunen och köpa den själv?

LB hus gör säkert ett påslag antingen på tomten direkt eller genom att ta ut mera för husbygget när du köper en tomt som dom villkorat med att du skall bygga deras hus.

Om LB hus redan har köpt tomten så är det väl kommunens problem om dom inte tagit ut så mycket som dom tänkt.

Jag tycker att det låter lite märkligt, jag skulle nog kräva av LB hus att dom visar exakt varför dom vill ha det här beloppet på papper (fast som sagt dom har ju full rätt att höja priset precis som dom vill).

Det vill säga vad hade dom för underlag för det ursprungliga priset, och vad är det som har hänt, och NÄR hände det. Och sedan kontrollera uppgifterna med kommunen.
 
Tack Hemmapualren.

Vi har snackat med vår säljare och har löst detta. kan tillägga att vi har en mycket trevlig och tillmötesgående säljare. Vi är trotts allt nöjda änsålänge :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.