Hej!

Efter att ha totalrenoverat 75% av huset är det nu dags att ge sig på möbelsnickeri. Först ut är ett låd-/garderobssystem att ha vid snedtaket på vinden. Nu har jag aldrig byggt lådor förr och funderar på om det är bäst att bygga dem i MDF eller plywood? Och var kan jag få tag på skensystem till dem? Tips på någon bra nätbutik?

Lådorna kommer att vara cirka 500x500mm.
 
När jag byggde en garderob så köpte så använde jag mig av Ikeas kökslådor eller så skulle du kunna köpa deras lådor som de har till PAX-garderoberna och sedan anpassa själva stommen till lådorna.
 
antsiranean skrev:
Nu har jag aldrig byggt lådor förr och funderar på om det är bäst att bygga dem i MDF eller plywood? Och var kan jag få tag på skensystem till dem?
MDF är för mjukt för lådor. För botten skulle jag ta plywood. Ramen kan med fördel byggas med trä, men annars plywood.

Skensystem finns det en del trådar om här. Import på nätet ger ett bra pris. Lite grand beror det på vilken tjocklek du väljer på ramarna, och ännu mer beror det på vad du vill skenorna skall åstadkomma.

--- Mats ---
 
Toppen! Tack så mycket. Jag får surfa runt här efter skensystem och se vad jag hittar. Tjocklek på ramarna? Så långt har jag inte hunnit tänka än. Skenorna ska åstadkomma:

1) bra "rull"
2) gärna dämpade i botten, när man skjuter in lådan
3) gärna "automatisk stängning", så att de inte kan glida upp av sig själva.
 
Köp färdiga Blum på Theofil så behöver du endast fixa front så får du bra lådor med självstängning
 
De flesta lådor jag sett/byggt brukar vara massiv limfog för lådsidor och lådbakstycke.
Lådförstycke fungerar utmärkt i MDF 16mm fanera/laminera gärna med samma träslag som limfogen. Kantlista runtom, före eller efter fanering är en smaksak, men jag tycker att det är snyggare att kantlista först. Till botten så skulle jag rekomendera 4-6 mm plywood, får du inte tag på plywood i samma material som övriga lådan så går den utmärkt att fanera också. Tänk då på att du får fräsa en bredare fals. Lägg fiberriktningen på lådbotten tvärs lådan. Ser mest äkta ut då.

På biltema finns expansionsbeslag.
 
Väljer du förresten att fanera efter kantlistning, så är det lättare att få till snygga geringar av kantlisten.
 
Tack Tobias! Där fick jag lite mer att surfa på. Framsidan ska bara var vit, så jag tänkte bara köra på målat MDF. Fanering och laminering har jag aldrig gett mig på, är det svårt?
 
Viss fanering kan vara svår, men i grunden är det lätt.

Själv tycker jag att det är lättare att få en lyckad yta med laminering, än lackering. Bara att stryka på lim, lägga dit laminatet och pressa. Gör både skivan och laminatet större än färdigmått, så sågar/fräser du bara till rätt mått när skivan är pressad. De som säljer laminat brukar även ha passande kantlist.
 
Använd Blums skensysten/lådor. Jag bygger alltid med 16 mm mdf i botten. Så blir det stabilt!
Finns lite olika alternativ på lådor, antingen plåtsidor, eller träsidor. Beroende på hur mycket det får kosta.
Har program där man räknar ut precis vilken storlek man kan ha på olika lådorna. Och skriver ut exakta måttsatta ritningar på hela skåpet.
Förenklar avsevärt ett bygge. För att få det bra.
 
djang, vad är det för program du använder? Är det något som Blum tillhandahåller?
 
Ja, det är ett program från Blum, köpt från dom. Dom har även en demoversion!
 
Jag byggde ett bord till min överhansdfräs och då köpte jag skenor på IKEA som reservelar till deras möbler. Helt ok skenor till ett oförskämt lågt prs...:) rekomenderas varmt..
 
P
Tobias Johansson skrev:
Viss fanering kan vara svår, men i grunden är det lätt.

De som säljer laminat brukar även ha passande kantlist.
Var köper man laminat för att limma själv? behöver en tunn och lätt bit bänskiva till husvagnen och en fanerad mdf skulle nog funka.
 
Nu är det bara till att köpa överhandsfräs, så ska det snart börja byggas lådor. Tack för tipsen så här långt.

*hastar iväg till verktygsforumet för att kolla fräsar*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.