På förekommen anledning. Det är inte så att jag är expert på det här, men det fungerar. Det tar någon timma och det är en del traskande och lite snören att hoppa under och över.

Att "sätta ut" ett hus är egentligen rätt enkelt. Jag har gjort det med hjälp av barn och ett 50-meters måttband.

Man mäter diagonalerna för att få till räta vinklar. Principen bygger på att det finns två geometriska figurer som har samma uppsättning av längd på sidorna. Den ena är rektangeln och den har 90-gradersvinklar överallt (och diagonaler som är lika långa) och den andra är romben där diagonalerna inte är lika långa.

Den tänkta romben är hjälpmedlet för att räta upp "utsättningen". Om diagonal nedre vänster till övre högre är längre ska huset vridas moturs.

hus1.jpg

Okej så här gör man. Eller så här gör jag.

1. Sätt ut husets läge grovt.
hus2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Sätt sedan upp profilerna. Höjden på profilerna ska markera höjden på grunden (till exempel) och sätts ut med rotationslaser eller med hjälp av vattenslang med vatten (ett sorts vattenpass).
hus3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ska husets baslinje märkas ut. När den är utmärkt ska den inte röras. Om huset skall ligga i linje med tomgräns används diagonalmätning.
hus4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätt skruvar i profilerna och spänn upp snöre.
hus5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man börjar alltså med en skruv i punkt 1 och 2 nedan. Sen sätter man skruv i punkt 3. Sen mäter man från skruv 3 till skruv 4. Då har man baslinjen och husets längd på baslinjen. Sen mäter man från 1 till 5 och sätter en skruv och från 2 till 6 och sätter en skruv. "Gissa" var 7 ska vara. Mät ut 8 från 7.
Nu är det dags att börja med diagonalerna. Använd skillnader i diagonaler för att "räta upp huset".
hus6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruv 1 och 2 rör man aldrig efter det att de satts i rätt läge relativt tomtgränsen. 3 och 4 rör man inte heller. Om det inte behövs för att avståndet mellan de två undre snörkryssen inte är rätt.

7 och 8 är punkterna som i huvudsak kalibreras in. Tänk på hur "romben" ska vridas för att bli en "rektangel". 5 och 6 kan behöva justeras om bredden på huset inte är exakt.

Håll inte bara koll på diagonalerna, se också till att huset har rätt mått.

Flytta skruvar. Mät. Flytta skruvar. Mät...
 
Redigerat:
  • Gilla
Oyan och 2 till
  • Laddar…
Värkade ju faktisk ganska lätt när du förklarar med kort och allt..
Jag försökte på att mäta ut och gräva ned plintar, då i all hast för att mini grävaren som jag hade skulle lämnas tillbaks. Så med dålig tid och lite tragisk i matte, så kom jag fram till att jag bara kan skrota och fylla igen mina hålor som jag gjorde.. :) Så denna kan vara bra att ha till nästa gång jag skall göra något sådant..
Starkt gillat.. :)
 
Det svåra är när huset inte ligger parallellt med en tomtgräns, när det är väldigt långt från en gräns, när man är osäker på var gränsen går, eller när det är väldigt kuperat (svårt att mäta exakt horisontella längder då).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.