Har fått pris på stomrest hus utan innerväggar, så håller på att räkna på resten.

Vad uppskattar ni _ungefär_ löpmeterpriset för materialet till innerväggar? En del väggar kommer jag nog ljudisolera och köra osb+gips medan andra kanske kan vara enklare, så gärna prisskillnader däremellan.

Jag har ju inga problem att kolla priser skivmaterial, men min erfarenhet är att det ofta är dom små detaljerna som kostar (skruv, beslag och liknande) och där är jag lite osäker på vad som går åt.
 
Om jag räknar på mina listpriser så blir det ganska grovt 1010kr per löpmeter vägg ink. moms, dvs 70 reglar, 2500 i takhöjd, piano ljudskiva 70mm, OSB båda sidor + gips.
Skruv är inte det dyra i krånksången utan bandad skruv kostar ca 500kr + moms för 3500 stycken enligt mina listor.
Beslag behöver du inga utan en fixteringstång för plåtregel så nyper man in reglarna eller så drar man ihop det med montageskruv. Jag föredrar fixertången då man slipper skruvskallar som är i vägen - Går även att popnita ihop reglar men det är lite mer tidskrävande.

Så jag säger 1000 spänn per meter.

Givetvis kan man få ned det en del i pris genom att handla på byggmax eller hornbach.
 
bjolo360 skrev:
Jag har ju inga problem att kolla priser skivmaterial, men min erfarenhet är att det ofta är dom små detaljerna som kostar (skruv, beslag och liknande) och där är jag lite osäker på vad som går åt.
Priset på gipsskruv kollar du lämpligen på samma ställe som du kollar priset på gipsen. Räkna med 20 skruvar/m².
 
Lister? Tapet?
 
300kr per m2 inkl material (standard tapet)
 
Det där kan väl ändå inste stämma? Du måste väl mena per meter och inte m2?

Om man tål byggmax så kostar färdigmålad tak- och golvlist ca 20kr/m vardera. En tapetrulle kostar ca 250kr och täcker 212cm vilket ger ett pris på 118kr/m. Tapetlim och spackel är ju alltid svårt att skatta men sist jag renoverade ett rum kostade det ungefär 50kr/m. Totalt ger det en kostnad på ~210kr/m

Räknar man på innerväggar ska man ju också komma ihåg att den har två sidor som ska tapetseras.
 
Gjorde en enkel kalkyl till mig själv baserat på byggmax priser.
Träreglar 70mm inkl isolering med std-gips 120*240*13 = 108kr /kvm
Ståleglar 70mm inkl isolering med std-gips 120*240*13 = 103kr /kvm
Gips på två sidor
Spill, Fästmaterial, tätningsfog eller ytskikt ej medräknat.

Skulle dock föreslå OSB-beklädnad för dels ljudisolering men framför allt upphängningsfömågan. Kvm-pris blir då
Träkonstruktion = 186kr /kvm
Stålkonstruktion = 181 kr /kvm
Räknat på osb/gips båda sidor
 
jaa 300 är i överkant men i sthlm där kan det nog ligga någonstans i närheten annars är nog 250kr m2 väldigt nära sanningen (inkl allt då, arbete, material...)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.