Hej alla kunniga!
Vi har en Cylinda FT46 tvättmaskin som mitt i programmet nu började låta som en mindre stenkross och trumman rör sig inte längre - ja åt ett av rotationshållen, den snurrar åt andra hållet men låter illa...

Typiskt nog har den femåriga garantin gått ut för bara 2 månader sen(!) - är detta något som man kan försöka laga själv om man betraktar sig själv som lite småhändig? Jag gissar att något plastdrev rappat bort ett par kuggar...(?)

Eller är det någon här som varit med om att man från Cylindas håll varit "snäll" när det gäller nyss utgången garantitid...?

Känns lite surt detta, vi satsade på bland de bättre maskinerna som skulle finnas - svensktillverkade, etc... Och vi har inte använt dom speciellt mycket heller.

Cheerio!
/Rikard

PS Den var inte överfull maskinen så den borde inte ha överbelastats - typ två lakan och ett par örngott bara...
 
Jag skulle prova att ringa Cylinda service och prata med dom först...kanske kan få något tips...
0771-25 25 00 (vardagar 7.45-16.00)
 
Kan det vara en bygel från en bygelBH som har hakat fast?

På 90-talet hade vi flera Cylinda maskiner för att vi trodde dom var bra. Efter att dom en efter en brakade ihop så vart jag förbannad o kontaktade deras VD. Efter någon vecka så hade jag fått lite fria reparationer mm. Trots detta aldrig mer Cylinda. Att dom skulle vara bättre för att dom monterats i Sverige är ju ett löjligt skämt.
 
Nimajneb skrev:
Kan det vara en bygel från en bygelBH som har hakat fast?
Hustrun har inventerat BH-förrådet och inga byglar saknas... Jag ska slå en pling till Cylinda Service i morrn...
/Rikard
 
Antagligen har båda kolen blivit skadade och även några av kopparbanorna som kolen glider mot. En ny motor kostar ca 3000kr. Ett besök av servicetekniker kostar ca 1000kr, dessa får man "tillbaka" om man köper en ny cylindamaskin.
Det finns även en risk att styrkortet har tagit stryk också, ett nytt styrkort kostar ca 3000kr.
 
Demmpa skrev:
Antagligen har båda kolen blivit skadade och även några av kopparbanorna som kolen glider mot. En ny motor kostar ca 3000kr. Ett besök av servicetekniker kostar ca 1000kr, dessa får man "tillbaka" om man köper en ny cylindamaskin.
Det finns även en risk att styrkortet har tagit stryk också, ett nytt styrkort kostar ca 3000kr.
Oupps... dyra prylar med andra ord...! Jag ska slå en pling till Cylinda Service i morrn, jag som hoppades att det var något enklare fel - nå, time will tell.

/Rikard
 
Vårt huvudkort hade pajat på vår precis efter garantin gått ut men det tog dom inte på sig, och jag orkade inte "bråka" då vi fått köpa dessa snor billigt.
Men vi tog det på hem försäkringen så lite billigare blev det.
 
För att fortsätta på Nimanjebs spår. Känn efter inne i trumman så att det inte finns något inne ett hål. En gång hade vi en spik som stack rakt ut ur trumman och förde ett herrans oväsen. Endast skallen syntes på insidan.
 
Jag kollade trumman, inga spikskallar eller dylikt syntes... Hustrun inventerade BH-förrådet, inga saknade byglar...

Då körde jag igång ett kvickprogram med maskinen tom på tvätt, fungerade perfekt till dess den började tömmas på vatten - DÅ lät den som en stenkross igen! Och i vattenpumpen låg.... en 50-öring(!)

Att den lilla kunde låta så högt, och att jag tyckte att trumman inte kunde snurra åt bägge hållen... Skumt...

Nåja, låt oss hoppas att det var så enkelt.

/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.