Tack!
 
torbjörn1 skrev:
Läste någonstans att man kan begära frågan till Länsstyrelsen om inhibation av bygget. Då måste de ge ett besked som oftast sen är vägledande om man får rätt eller ej. Någon som känner till det?
Man begär inhibition av det överklagade beslutet.

I ditt fall kan den som överklagat ditt bygglov begära inhibition som skulle medföra att bygglovet tillfälligt upphävs i väntan på beslut. Som det är nu så har du ett bygglov som gäller tills det upphävs och du kan bygga vidare på egen risk...

Inhibition används främst för att stoppa åtgärder som är svåra att återställa eller om överprövande myndighet vid en snabb genomgång anser att det är troligt att beslutet kommer att upphävas på t ex formaliaskäl...
 
Tack!
Då man har ett giltigt förhandsbesked så borde allt vara lugnt. Men grannarna skulle säkert börja strida om man börjar att bygga innan Länsstyrelsen sagt sitt...
 
Har du bara ett förhandsbesked kan du inte börja bygga. Du behöver bygglov->tekniskt samråd->startbesked för att kunna bygga. Att börja utan startbesked kostar ett halvt prisbasbelopp...
 
Och du gör det som sagt på egen risk. Överprövande kan ju upphäva lovet och då måste du riva och återställa...
 
O
Ett förhandsbesked är dock bara ett förhandsbesked. Saker kan ändras när det kommer till bygglovet.
Så innan du du får ett bygglov så kan du inte göra någonting.
 
Jo men bygglov var ju också beviljat, men vi har inte hört något i tråden om startbesked.
 
O
okej... jag tolkade det bara som att det fanns ett förhandsbesked.... bör nog lära mig att läsa:)
 
I kapitel 13 i PBL paragraf 2, punkt 8 står det "2 § Kommunala beslut enligt denna lag får inte överklagas i den del de avser en fråga som redan är avgjord genom en detaljplan, områdesbestämmelser eller ett förhandsbesked."

Så vad skulle det vara för skillnad mellan detaljplan och förhandsbesked?
 
torbjörn1 skrev:
I kapitel 13 i PBL paragraf 2, punkt 8 står det "2 § Kommunala beslut enligt denna lag får inte överklagas i den del de avser en fråga som redan är avgjord genom en detaljplan, områdesbestämmelser eller ett förhandsbesked."

Så vad skulle det vara för skillnad mellan detaljplan och förhandsbesked?
Det där med 'får inte överklagas...' undrar jag över. Jag tror de 'får' överklaga men troligtvis är det bara formalia för länsstyrelsen att avslå överklagan.


Jag har själv ett bygglov som följer detaljplanen men en granne överklagade först till länsstyrelsen och nu till mark och miljödomstolen. Länsstyrelsen sågade överklagan fullständigt ändå kan dom överklaga igen. Borde inte vara några problem men det är ändå nervöst att vänta då jag redan byggt färdigt.
 
  • Gilla
torbjörn1
  • Laddar…
Precis som du skriver så kan de överklaga men det hjälper nog inte till. Du skrev att Länsstyrelsen sågade överklagan fullständigt. Vill du dela med dig av den text som de skrev till mig?

Om de sågar överklagan så lär Mark och miljö göra samma sak. Önskar dig lycka till samtidigt som man undrar hur grannen orkar...
 
Beslutet ligger i mina föräldrars hus så jag kan inte återge det ordagrant just nu, återkommer när jag hittat det.

Det var i princip hänvisningar till lagar och regler som gjorde deras klagan verkningslös. Vi har ett 1-plans radhus där vi inrett vinden och de klagar på 2 takfönster som de säger ger ökad insyn. Jag ser inte ens deras hus om jag inte öppnar och häver mig upp. Dessutom så får man bygga 2 plan enligt detaljplanen så jag ser inte hur de skall kunna få rätt. Dessutom ändrade vi våra planer på en kupa åt deras håll för att inte störa i onödan.
Vid vårt första samtal så sa dom att takfönster var ok för att vid det andra och sista samtalet ändra sig till "vi kommer klaga oavsett vad det är för ändring ni gör". Suck...
 
Vad bra om du vill delge vad de skrev. :)
Låter som ditt fall är solklart och inte ska vara några problem. Hoppas att det löser sig snabbt för dig.

En fråga till, hur lång handläggningstid hade du hos Länsstyrelsen och vilken är det? Hur lång handläggning har det nu varit hos Mark och miljö?
 
Hej!

Tänkte mest höra om du har hittat beslutet från Länsstyrelsen.
 
Skall fixa fram det, ligger som sagt på annan ort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.