Kanske inte en direkt golv fråga men hittar ingen annan avdelning som passar bra.

Jag har ett hus ifrån -42 med en plastmatteklädd trätrapp. Nu tänkte jag ta fram trätrappan och slipa upp den, samt behandla den med lut och vitpigmenterad olja, vilket jag gjort med flera utav golven i huset.

Nu är det så att först sitter det en hel del limrester ifrån plastmattan. hur får man bäst bort dem? Sedan kanske trappen är fernissad hur kan man avgöra det och i så fall hur får man bäst bort fernissa? Finns det någon bra metod?
 
Limresterna ska nog gå att slipa bort. Samtidigt som du slipar lär du upptäcka om trappan ä rfernissad. Sätter slippappret igen efter några sekunder är det garanterat så...

Hade själv ett golv som var fernissat och hade frågan uppe här på forumet.
Du hittar det här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4

Finns många råd där. Det jag kom fram till var att det var enklast att hyvla bort det.
Det går såklart att slipa, men det går åt en hel massa med sandpapper, även om man försöker med olja/smör/diesel osv. Sen vet jag inte hur det blir att hyvla ren en trappa dock...
 
Metabo lackfrås brukar hyllas i detta sammanhang, men jag har ingen egen erfarenhet.
Man kan ju hyra en och testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.