Hej! Har precis fått vårt badrum renoverat av en firma i vår stad. Är denna tröskel verkligen godkänd? Den ligger kant i kant med klinkergolvet....:(

Undrar också vad ni säger om rören som sitter jättenära väggen? Det är de gamla elementrören som de bände ut för att få plats att kakla bakom...:x
 
  • badrum tröskel 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum rör 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel är ok om det från tröskel till golvbrunn är en skillnad på 20mm

rör ska ju vara 40mm från vägg tror jag, vid nybygge. Vet inte hur det är med befintliga rör. En bild på tättskrivet hade inte skadat så man kan veta om det är tätt.

Förmodar att någon annan kommer med förslag om hur befintliga rör i golv ska vara
 
Pest eller kolera antar jag (röret), kapa och dra upp i väggen -> dold skarv.
Ha det kvar, svårt att få till tätskiktet...

Att byta hela kanske inte var något ekonomiskt alternativ?
 
Har inga foton på hur de gjorde tätskiktet precis vid rören...men rören är bända utåt mellan de två sista tätskikten...för det var då de upptäckte att de var för nära väggen för att kunna kakla bakom. Första tätskiktet är grönt och de två sista grå.
 
  • badrummet 035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Har du träväggar eller betongväggar?

Fliken och Jow har annars redan besvarat korrekt.
 
Träväggar....
 
T
Konstigt, då det ska vara ett foliebaserat tätskikt i zon 1, vilket är i duschdelen samt hela golvet. Folien är som en tapet man limmar upp. Det kan inte vara så att dom har limmat över folien med det flytande tätskiktet?
 
Jag laddar upp några bilder till...
 
Bilder
 
  • badrummet 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrummet 021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Där är ju folien, då är allt i sin ordning!
 
fast rörgenomföringen är inte ok, skulle minst ha varit en klack runt rören
bänder man ut rören så skulle jag tro att det kan vara risk för att det bli läckage någon annan stans...
är rören långt från duschen?
är tröskeln långt från dörren?
 
nino skrev:
är tröskeln långt från dörren?
Låt oss verkligen hoppas att det inte är så:D ;)
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
Ja, är det nära duschen hade nog jag valt att gå upp i vägg med rören.
Är det långt från duschen så hade jag gjort som på bilden, men med klack.
Förutsatt platta på mark.

Krypgrund och tillgång till att dra rör enklare, dra nytt...
 
Ska man följa gällande branschregler så är inte rörgenomföringarna i golvet ok. Kan möjligtvis vara ok om man gjuter en klack runt och går upp med tätskiktet på denna.

De där kall och varmvattenrören som syns på bilden är inte heller monterade enligt bestämmelserna
 
Vi vet bara att de har bänt ut rören efter att ha lagt 2 tätskikt....böjt och sen lagt det sista lagret tätskikt. Kanske de har lagt en manchett där? Om man mäter till där duschytan börjar är det ca 1.10 m. Duschytan är sen 90x90. (eller skulle varit...de har lagt golvet fel där så det är 90x100 istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.