Jag har en liten från som jag tror att någon av er kloka människor kan hjälpa mig med..

Idag ringde vår kille som håller på med grundarbetena tll huset och säger att de stött på problem... : :surprised:
Marken är ganska vattensjuk och de behöver gräva ca 20 cm till för att komma till fast mark + fylla på med extra grus... Detta skulle gå på ca 10 000:- utöver det ordinare grundarbetet som vi har kontrakt på..
Därutöver valde vi att även ta förstärkningsmaterial vid vår garageuppfart för att vi skulle kunna ställa bilen där till att börja med innan garaget är på plats..

Så totalt rör det sig om ca 25000:- som vi har överskridit vår bankkalkyl, hur förklarar med det för banken... Detta var ju såna saker som vi inte kunde veta om i förväg??

Bankerna måste ju veta om att detta kan hända, eller??

Jättetacksam för synpunkter och goda råd..... :p
 
fridasven skrev:
Så totalt rör det sig om ca 25000:- som vi har överskridit vår bankkalkyl, hur förklarar med det för banken... Detta var ju såna saker som vi inte kunde veta om i förväg??

Bankerna måste ju veta om att detta kan hända, eller??

Jättetacksam för synpunkter och goda råd.....  :p
Kan aldrig tänka mig att det kan vara något problem, det finns väl inte ett enda husbygge som inte stöter på "problem" av det slaget.
Ring banken i morgon, om det inte är det första hubygget som de lånar ut pengar till ;) så är nog det lilla problemet sas. "löst över telefon" per omgående.

MVH/Christina.
 
Tack för dina ord... Nu känns det lite lättare...
Jag och min sambo är helt nya inom det här området och man får ju panik när det händer något sånt här... Men efter att ha läst här på forumet så verkar det vara ganska vanligt att det oftast händer något vid grundarbetet som gör att kalkylen inte håller..

Tack för ditt svar

MVH

Frida
 
Vår kalkyl gick åt fanders redan innan vi satt igång på grund av att vi var tvungna o bygga en väg som säljaren inte beräknat riktigt innan han skickade den till banken, sedan gick ju köket på lite mer oxå 8)
Ringde banken från början o frågade om o höja kreditivet men han sa då att det gör vi sedan, det var normalt, för alla kalkyler är underräknade sa han.. ;)
 
DragonLady: ja man tycker ju att dem borde vara vana vid att det ofta går på lite mer... Vi har ju SEB också så dem är ju vana att låna ut pengar till nybyggen eftersom de har avtal med många olika hustillverkare..

Tack för ditt svar i alla fall :)
 
  • Gilla
Fistarn
  • Laddar…
;D Har nu precis pratat med banken och jag hade inte behövt vara bekymrad ett dugg... Det var inga som helst problem att grundarbetena överskred budgeten... Det var jättevanligt att det blev så och dem var väl medvetna om det..

Ville bara meddela det, eftersom det varit några som svarat på mn fråga går..'

MVH

Frida
 
Det är viktigt att "binda" upp era entreprenörer, acceptera inte massa extrakostnader. Många i branchen lever på att de i slutändan kan göra tilläggsdebiteringar.
Hade ni i ert fall skrivit, "grävning/schaktning/avgrusning till erforderligt fast mark" så hade entreprenören varit mer noggrann i sitt offertarbete.
 
0840 skrev:
Det är viktigt att "binda" upp era entreprenörer, acceptera inte massa extrakostnader.
Helt enig, men vär beredd att få betala ekstra för "fast pris" kontrakter.

Hade ni i ert fall skrivit,  "grävning/schaktning/avgrusning  till erforderligt fast mark" så hade entreprenören varit mer noggrann i sitt offertarbete.
Eller mer sannolikt, hadde ni inte fått nån kontrakt alls! Hur skulle entrepenören veta bättre än tomtägaren vad som finns i marken ???

Vi hadde fast pris på markarbeten, vilkorad av att det gick att gräva till den niveau som var inritad. Kunne man inte göra det, skulle vi betala för ekstrafyllnad. Känns rimligt tycker jag.

Tilläggas att vi gjorde geoteknisk undersökning, som kom tilbaka med svaret "fan om jag vet".
 
terp: jag håller med dig, för det går inte alltid att förutse hur marken under ser ut.

Sen tror jag precis som du skriver att entreprenörer inte går med på fast pris, för det kan ju stå dem ganska dyrt om det blir mycket extrajobb... :surprised:

Som tur var blev det ju inte så farligt för oss och byggnissen har grävt färdigt ocg fyllt upp med singel så där blir det i alla fall inga fler kostnader..... :D
 
terp skrev:
Tilläggas att vi gjorde geoteknisk undersökning, som kom tilbaka med svaret "fan om jag vet".
Kan du precisera resultatet på undersökningen.
Dom kan väl seriöst inte skriva så som du beskrivit??

Om så var fallet vad var det för företag som utförde undersökningen?

//Jarppan
 
Jarppan skrev:
Kan du precisera resultatet på undersökningen.
Dom kan väl seriöst inte skriva så som du beskrivit??
//Jarppan
Näh det var min tolkning av resultatet 8)

Vad som stod var att man hadde påträffat vad som kanske var stora stenar som blokerade för den prob som används vid undersökning, och kanske berg.

Det var stenar, och Allan och hans älskade grävskopa lyckades att få upp alla stenar förutom en som finns kvar två meter från groventrén, och sen ta sig ner till rätt niveau.

I den situation ger det ingen mening att afkräva grundentrepenören ett (berg)fast pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.