Ska bygga en isolerad gjuten platta som är 7x20 meter.
Hur ska man börja med att bygga upp den. Ska göra grävningen själv, och dräneringen.
Bygga med L-element? är väll det smidigaste. Räcker 300mm höga?

Har räknat lite på materialkostnader, L-element, frigolit, armering, osv.
Ska man ha nån typ av fiberduk?
Och hur mycket makadam kan det tänkas gå åt, beror ju på hur långt till fast mark det är. men vad kan vara tänkbart?

Det ska bli en uppvärmd verkstad, så klarar 100mm betong 1000kg på 1 kvm?
Som är en absolut maxbelastning. Eller behövs det gjutas tjockare?

Vad tar det ungefär i tid, behöver hyra in nån som kan gjutning.

Och vad kan det kosta ungefär, om jag gräver själv!
 
S
Frågorna du ställer är i mångt och mycket inte långt ifrån frågan -Hur långt är ett snöre?

Dina frågor beror på en massa olika saker. Höjden på L-elementet beror på hur mycket isolering du ska ha. 300mm ger 200mm isolering vid 100mm plattjocklek.

Ja, visst ska du ha markduk mellan marken och dräneringslagret.

Du bör ha 300mm makadam + lite till om det behövs för att få fall på dräneringen från högsta till lägsta punkten.

Om du har en maskin på 1 ton som står på 4 fötter så får du ju en hög punktbelastning där fötterna står. En bil som kan väga en bit över 2 ton står på fyra hjul där varje ytan är ungefär som en handflata. Så generellt sett är nog 1ton/kvm inga problem. En tvåpelarlyft ska ha 200mm betong vid infästningen. men det tror jag beror mer på att bultningen ska hålla än att betongen ska tåla trycket.

Tiden beror mycket på markförhållanden, är de helt bergis på att du inte kommer stöta på berg och behöver spränga, annars är det ju snabbt gjort om man ligger i. Men så kanske det tillkommer avlopp, vatten, golvvärme och el som ska dras in via plattan, så tar det en del mer tid.

Är bygglovet klart?
 
Ja just de ja, isoleringen ska vara 100+100mm. Då vet jag hur man tänker ang höjden på L-elementen iaf.

Så lite förenklat kan man säga att man gräver ur ca 500mm under marknivå, lägger på 300mm makadam+200mm isolering+100mm betong. = 100mm färdigt golv över marknivå!

Så ytan på makadammet/urgrävningen blir ca 8-8,5 meter x 22 meter. Tänkte jag rätt?

Berg finns det troligtvis inte, stora stenar kan finnas, men går ju att spräcka.

Bygglov-Är utanför tätbebyggt område, på tomtgränsen. Men håller på att kolla med kommunen om det behövs, troligtvis inte!
 
S
Ja, ungefär så. Man kan om man vill lägga ett lager isolering runt om plattan också utanför kantelementen för att förhindra tjäle intill plattan.

Det finns gott om leverantörer av kompletta grundpaket och de har beskrivningar av hur det går till, så surfa runt lite så hittar du massa information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.