Hej!

Jag måste få klarhet i detta. Har tittat på bland annat Älvsbyhus hemsida

"Priset för Tor (121,4 m2 enplan) inflyttningsklart inkl. grund och leverans: 1271 200 kr."

Kommunen säljer tomter för i runda slängar 500 000 kr. Innebär detta att jag får ett nytt pris för en totalkostnad på 1 771 200 kr, plus då vatten/avlopp som blir någon hundring till?

Likadant med Smålandsvillan, Villa Västervik, allt ovan grund 1 222 500 kr. Tillkommer då grund och mark/vatten/avlopp.

Kärnhem oh andra säljer nyckelfärdiga hus i samma område med samma storlek för 2 595 000 kr och uppåt... Verkar ju dyrt.....?

Vad har jag missat, vad tillkommer på det "nyckelfärdiga huset" som jag missar? Jag menar, får jag ett nytt hus för 2 mille inkl allt är det ju rätt orimligt att betala lika mycket för ett begagnat...
 
Smålandsvillan och Älvsbyhus är nog de billigaste husen som går att få tag i. Är du helt nöjd med deras planlösning, materialval och utseende så - ja de är förmodligen bra mycket billigare. De har relativt låg standard i deras baspaket.

Hus finns från olika leverantörer från 1.3M till hur mycket som helst för samma yta. Du gör nog klokt i att läsa på i detalj vad som ingår innan du jämför priser, allt från energiåtgång, grundtyp, kakel klinkers, köksval osv osv
 
Att det är en viss skillnad mellan nytt och beg är en sak. Sedan är det en annan skillnad mellan olika hustillverkare hur dom bygger ditt hus. Jag tänker framför allt på grunden i detta fall. Priset för Tor inkl. grund är ju knappast med platta på mark med golvvärme vilket kanske Kärnhem levererar?
 
Mikael_L
I ÄH leverans ingår det lite mer än SMV. Men grunden som ingår är endast betongbalkarna, så hela grundläggningsjobbet tillkommer. Detta beror ju givetvis stort på hur mycket jobb det råkar vara på just den marken.
Men räkna lite mellan tummen och pekfingret på 50' - 200'. (Och 50' är ev väl optimistiskt ...?)

En liten varning bör också utfärdas, var vaksam över de offerter som lämnas av entreprenörer som rekommenderas av Älvsbyhus. Det är omvittnat att många av dessa med samarbete med ÄH försöker ta alldeles för mycket betalt. Ta in fler offerter från firmor som inte är knutna till ÄH.

Men annars, förutom grund och markarbeten, tror jag priserna gäller för rätt kompletta hus.

Så:
Husleverans
övergripande markarbeten på fastigheten = varierar friskt med terräng, marktyp, ev sprängning m.m.
Hela grundens kostnad för SMV, bygga ihop grunden i ÄH. kostnad = ? Tja jag vet inte.
Anslutningsavgifter, VA, el tel, internet, = 100' - 200' (och ännu mer i speciella fall)
Göra iordning tomten, trädgård osv. Pris mycket beroende på önskad standard.
Byggherreavgifter/kostnader = 50' - 150', typ. (Ja tyvärr, det är många som önskar sko sig på stackars husbyggare)
 
Det jag funderar över är att jag kikade på lite hus i ett område och där ligger husen som är till salu och byggdes för några år sedan för 2,5 miljoner och uppåt.

Tomter finns att köpa för 500´. Säg då att man köper SMV Västervik (1,5plans) för 1,2 miljoner, en grund för 200´. Då är man uppe i 1,9´. Lite tillval om man vill ha lite lyxigare material. Säg att du är uppe i 2 mille då. Inreda övervåningen kostar, säg 200´ om man gör lite själv. Uppe i 2,2 då.

Rimligen bör det pocka på några hundratusen till i kostnader, annars skulle det ju vara en "gratis vinst" att bygga nytt, jämfört med att köpa det begagnade grannhuset...men det kanske det gör(?)
 
Glöm inte trädgården, sånt kostar mer än vad man tror!
 
Mikael_L
Tillval är ett ord man ska stryka ur sitt lexikon när man bygger SMV eller ÄH.

Hela deras affärsidé är att bygga rationellt och exakt likadant för att pressa priset. Då kostar tillval mer än det smakar.

Så skippa tillval i husleveransen (eller kolla vad det kostar och fundera ...), det är rätt OK hus ändå.

Pappa lät bygga SMV och några jag känner har byggt ÄH och alla är nöjda och det jag sett av husen ger mig inget att anmärka på.
Husen tror jag är bra, det är bygglagen som sätter upp husen det hänger på, att det blir bra hela vägen.
 
Det där med inkl grund är endast Äl-hus grund balkar och fundament, sedan skall dessa placeras på tomten och det kan kosta vad som helst beroende på hur marken är beskaffad.
Men det grundläggande när man skall bygga sig ett hus är väl att bestämmer man sig för hur mycket hela kalaset får kosta inkl allt. därefter kollar man på vad man vill ha och inte vad hussäljarna vill prackapå en. När det gäller Äl-hus vill man ha deras badrum med en konstruktion som gör en mörkrädd, Äl- hus spelar högt på att det håller de 10år som reklamationsrätten ger kunden rätt till, men därefter kan det bli mycket dyrt. Deras standard fönster har flera jag känner ångrat att man inte bytte till tillval, el dragningen som standard är väl inte precis vad man öskar sig idag utan även där tillval, yttertak av enbart duk och reglar för pannor ja det finns mycket som kan göras bättre men då blir det lika om inte dyrare en om man väljer ett "riktigt "hus.
 
hellohello skrev:
Det jag funderar över är att jag kikade på lite hus i ett område och där ligger husen som är till salu och byggdes för några år sedan för 2,5 miljoner och uppåt.

Tomter finns att köpa för 500´. Säg då att man köper SMV Västervik (1,5plans) för 1,2 miljoner, en grund för 200´. Då är man uppe i 1,9´. Lite tillval om man vill ha lite lyxigare material. Säg att du är uppe i 2 mille då. Inreda övervåningen kostar, säg 200´ om man gör lite själv. Uppe i 2,2 då.

Rimligen bör det pocka på några hundratusen till i kostnader, annars skulle det ju vara en "gratis vinst" att bygga nytt, jämfört med att köpa det begagnade grannhuset...men det kanske det gör(?)
Jag tycker dina siffror verkar väldigt optimistiska. Jag betalade runt 350k för grund till en SMV Kalmar år 2009. Då var det iofs väldigt mycket massor som behövdes samt att det grovplanerades hela tomten. Fast det kanske du också vill göra? 200k för övervåningen låter helt galet lite. Vi har lagt ut drygt 600k för vår övervåning, dock så byggde vi en större takkupa och lösningar som kanske kostar lite extra. Fast inget extravagant. Tog in ganska många offerter som låg mellan 550-750k för en komplett övervåning inkl takkupa. För 200k lär du behöva göra extremt mycket själv...
SMV Sthlm gav mig riktpris på 525k för en övervåning med 2-3 sovrum inkl kaklat badrum. Detta utan takupa och med samma standard som på nedervåningen.
 
Redigerat:
Tack för alla era synpunkter!

Det låter så billigt med 1,2 miljoner för ett hus (SMV) men sedan ramlar ju priset upp.....

Så med denna tråd kan vi väl konstatera att ett SMV med övervåning kostar 2,5-3 miljoner beroende på omständigheter, och de priser som begärs för "gamla" hus är inte helt uppåt väggarna...=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.