Slutet -50 / början -60tal var det mycket vanligt med ventkanaler i gips så kan nog med 99% säkerhet säga at det är gips och inget annat.
 
Jag har nu provat att blötlägga en bit, och ca 5h senare har ingenting hänt. Kan man dra någon slutsats utifrån det? Som jag tänker mig bör gips åter bli kletigt och lösas upp, men har ingen aning om hur lång tid det kan ta.
 
Blöt gips smular ju sönder när man försöker ta i det!
 
Är inte asbest hårt som satan och drygt att såga?
 
Ren asbest är som siden ungefär. Skivor med innehåll av asbest är gjorda 10% asbest och 90% cement. Asbest som ett bindemedel. Ren asbest används mest som värmeisolering i rörböjar.

Så kan tänka mig att det är som att såga i en stenskiva.
 
Michael86 - precis vad jag tänker mig. Kan tycka att det efter ett par dygn i vatten blivit något försvagat, kanske tar rehydreringen bara väldigt lång tid på riktigt gamla gipsgjutningar?

sipskrok - jo själva poängen med asbest var väl armering och förstärkning, så det känns orimligt. Samtidigt har jag fått info från föreningen att det troligen finns asbest.. Ska nog skicka iväg en provbit på analys för att vara säker, har ändå kakelfix/-fog samt en plastmatta som behöver kollas upp från samma tidsperiod.

Mvh
 
Stämmer inte att all gips löses upp och kan smulas sönder.
Har gammal stukatur som har liknande egenskaper som din kanal.
Är dock drygt 50 år äldre.
 
Glömt meddela testresultatet - ingen asbest i materialet! Skönt. Dock hittades asbest i kakelfixet till det gamla kaklet, men det är en annan historia.. Med GustavGBG:s kommentar kan man nog konstatera att detta är en gipskanal.

Ytterligare en kort fråga - har börjat riva upp parkett från samma tid (60-tal) som ligger flytande på betongplatta med lumppapp mellan. När man bryter upp stavarna dammar det rejält med ett svart, finkornigt damm som verkar komma från mellan stavarna. Finns det någon risk att det skulle kunna vara gammalt parkettlim som innehåller asbest? Har aldrig hört om asbest som tillsats i parkettlim, men blir av någon oförståelig anledning nojjig ändå.
 
Jag har hittat parkett som limmats på betong med svartlim (asbest). Men du kanske menar limmet inuti parketten?
 
Ja, precis som du säger syftar jag på lim mellan stavarna, inne i parketten. Golvet ligger som sagt flytande på ett lager lumppapp, alltså ej limmat mot underlaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.