Jag har en bastu, belägen 30 m från närmsta hus, som ännu inte har varken vatten eller el.
Marken är bergig så att gräva till frostfritt djup låter sig inte göras.
Ett gult 50 mm elskyddsrör har någon förutseende individ grävt ner sen tidigare så gått det går men här och där är jag övertygad att den till följd av terrengförhållandenan går rätt grunt.

Jag tänkte dra två tunna rör, en för varmt och en för kallt vatten i det gula röret, ev drar jag även igenom en elledning också om jag får plats med allt.

Jag hade inte tänkt ha en vvb i bastun utan nyttja den vvb som finns i hus en bit bort. Jag är medveten om att jag säkerligen förlorar en del temp under varmvattnets färd men att det inte går så mycket.

Eftersom det gula röret går upp och ner lär jag inte kunna tappa ur vattnet. Tanken är att blåsa igenom rören med tryckluft och på så vis få bort det mesta.

Omdet blir vatten kvar, eller om nån glömmer att blåsa rent blir det isproppar.
Jag funderar dels på att sätta i en värmekabel, dels på att ha en slang som när trycket sjunker blir lite mindre så att när jag slår på vattnet och trycket stiger så ska den bli större och vips skapa litet utrymme för vatten att sippra förbi och så småningom tina hela slangen.

Tror ni trädgårdsslang är lämplig för detta
tänkte mig en
http://www.jula.se/extra-motstandskraftig-tradgardsslang-50-m-750051
för kallvatten och
en
http://www.gardena.com/se/water-management/garden-hose/premium-gummislang-13-mm-1-2-308386/
för varmvatten

Mvh
Karl
 
Vanlig PEX kanske kan funka också? Som jag förstår det ska de tåla frysning om de inte är ingjutna i betong.
 
japp pex har jag funderat på och 12 mm låter bra, tryckfall är jag inte så orolig för, det är ont om vatten och litet flöde är bara bra... ;)

Hmm biltema ja, billigt är det i vart fall... en sån kanske det blir...

Kom just på att tack vare det gula röret kan jag ju blåsa*/suga varmluft genom skyddshöljet och tina om det skulle behövas.
 
Karl_U skrev:
Kom just på att tack vare det gula röret kan jag ju blåsa*/suga varmluft genom skyddshöljet och tina om det skulle behövas.
Kanske du ska använda det röret som frånluft för bastun vintertid? Vet inte hur det blir med kondens dock. Elslinga är nog enklare.
 
Jag hade kört med PEX, så kan du trycka i ena änden och dra med snöre i andra.
Kapa av kring 50% av diametern längsmed på PEXslangen ca 30cm, så den blir fjäderformad.
Fäst repet längre in på slangen, och tejpa sen hela paketet med eltejp.
Då får du en fjädrande start på slangen som blir lättare att dra igenom skyddsröret.

Tips, byt dragsnöret till flagglina eller likande innan du börjar.

Om du ansluter så du kan enkelt blåsa rent så är det ju enkelt att tömma ledningen efter nyttjande.
 
Redigerat:
Eftersom det blir vedeldat så tänkte jag att frånluften var fixad utan separat frånluft.
Jag har 4 kilos tryck och sen fall på 5 m på de 30 m vattnet ska fara iväg så jag tänkte, utan att lyckas plockat fram reynolds tal och bernoules ekvation, att det borde bli tillräckligt flöde för en dusch.

Att det är svårt att tappa ur termostatblandare har jag förstått.
Om man blåser i både varmvattenledningen och kallvattenledningen samtidigt genom termostaten, blir den frostsäkrad då?

Att byta till flagglina och fästa en bit in låter som sluga tips. Det anamar jag direkt, tack för dem.

Men jag förstår itne riktigt: "Kapa av kring 50% av diametern längsmed på PEXslangen ca 30cm, så den blir fjäderformad." Ska jag klyva den på mitten längst fram så den får från att vara skedformad till att bli full rund slang på 30 cm?
 
Helt rätt, mycket bättre formulerat av dig!!
Gör man så kommer repet dra PEXen rakt lättare, PEXen kommer vilja ha en tendens att rulla ihop sig och det är lite jobbigt....
 
Sätt T rör i båda ändarna med kulkranar så kan du stoppa i en skumplastpropp och blåsa med tryckluft. Slang, T rör och kranar ska vara "inline".
Kranarna får du välja några storlekar större så hålet blir lika som slangens innerdiametern.
Alternativt så gräv upp och isolera ovanpå (bara ovanpå så markvärmen kommer åt) så behöver du inte bry dig om isproppar.

Protte
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.