Hej.
Jag behöver hjälp med om man får göra så här.
Vi bor i lägenhet och har en icke bärande innervägg mellan sovrum & badrum. Mot sovrummet sitter en tunn gipsskiva på reglar, sen luftspalt och sen spånskiva på reglar.

Vår förening håller på med ett stambyte och har rivit hela badrummet och blottlagt denna vägg från badrummet sett. En dag när jag kommer hem så ser jag att hantverkarna har kapat de stående reglarna som gipsskivorna sitter på, detta för att kunna dra rören till handfatet där. Detta har gjort att väggen i sovrummet blivit väldigt ostadig och börjat bukta utåt.

De har även fäst en skiva på insidan av gipset som det verkar som de ska sätta fast rören på.

Min fråga, är det verkligen fackmannamässigt gjort att kapa stående reglar även om väggen inte är bärande? Borde man inte i så fall sätta liggande reglar för att staga upp? Kan man verkligen fästa rören i en så ostabil vägg?

Jag är tacksam för svar, för jag känner mig väldigt osäker på det här, och föreningens hantverkare kör bara över en när man frågar
 
Mikael_L
Ja dom bör inte lämna det på det viset.
När dom fått rören på plats så hoppas jag att dom "laskar" på med en bit regel och på så vis reparerar de avkapade reglarna.

förresten, ska det bli plastmatta eller kakel på väggarna?
Kakel kräver mycket stabil vägg under.
 
Det ska bli kakel sen. Det satt en spånskiva på den del av väggen som är mot badrummet. Den är delvis borta vid de ställen de kapat reglarna, jag antar att de kommer sätta tillbaka skivan sen. Tror du det är tillräckligt stabilt? Eller måste man sätta gips också?
 
Jag förutsätter också att de förstärker upp efter rördragning.

Sen sätter de inte kakel på träbaserad skiva hoppas jag utan sätter upp våtrumsgips eller nåt annat utanpå
 
Ska det bli kakel så krävs det minst 2 lager skivor och om jag inte är helt ute och cyklar ett regel avstånd på cc 30 eller 45. Men det kommer någon annan svara på ;)

Men måste säga att det inte känns riktigt seriöst tillvägagångssätt ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.