hej!

Jag håller på att sätta ihop en lampa av tre ingående textilkablar och en utgående "vanlig" lampkontakt från ikea.
När jag frågade i affären gav de mig en kulodosa i porslin från ifö som skulle fylla syftet.
Eftersom jag är total nybörjare (har bara bytt sladdar i vanliga lampor förut och kopplat sladdar i typ sockerbitar) så vill jag kolla om någon vet hur? är det ens ett bra alternativ eller finns det bättre?
 
  • kulo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla alla blå på en av plintarna och alla bruna på en annan. Två förblir tomma.
 
tack!
 
  • Gilla
Loket_a
  • Laddar…
lina_h skrev:
skulle det här också kunna vara ett alternativ?
[bild]
|
Öppningsbar snabbklämma 5-ansl
Upp till 5x4mm2 kabel Öppningsbar snabbkopplingsplint för att förbinda kablar. Enkel öppning och stängning. För kablar 0,08 mm2 till 4 mm2. Max 400V/32A.
Om du har dom i en liten dosa eller motsvarande där kablarna är dragavlastade så fungerar dom utmärkt. Annars har snaggletooth redan postat en komplett lösning á 25 kr.
 
ok.. tack tack
 
Eh, de gav dig en kulodosa, i porslin dessutom? Gå tillbaka till den affären och säg åt dem att lära sig saker och ting eller skita i att rekommendera saker.

//Patrik
 
Men vänta nu....vet vi något om ifall en av kablarna kommer med fas/noll eller tändtråd/nolla, från eller till brytare osv osv?????
 
S
ikea plastkabel till lampkontakt
va kan det va glufsglus?
förmodlingen finns det tre lampor som ska kopplas samman( eller liknande)
 
SBH skrev:
ikea plastkabel till lampkontakt
va kan det va glufsglus?
förmodlingen finns det tre lampor som ska kopplas samman( eller liknande)
Jag missade det där att alla var i lampan....kopplingsdosan förvirrade det hela.
 
S
textil kablar till lampor förmodlingen,
ikeakabel till/från lamputtag
 
Hej!
Jag smyger in en fråga då det handlar om samma ämne.

Jag vill ha en led lampa placerad på en plats men behöver ha längre kabel mellan lampan och strömbrytaren. Är det godkänt att använda kulodosa för att skarva kabeln?
 
snaggletooth skrev:
Är det kulokabel så får du givetvis skarva vidare med kulodosa till uttaget.
Men är det själva lampsladden får du inte använda kulodosa, men du kan använda en färdigkopplad skarvsladd x antal meter t.ex. för lampkontakter [länk]

Tack för svaret snaggletooth, jag tittade in på din förslagna länk och jag har en kabel enligt första listade produkten "Art.nr: 1101". Ej jordad kabel. Jag antar då att det ska gå bra med den.
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.