Vad kostar det att bygga/schakta ett vattenmagasin samt brun för dagvatten på sin tomt?

Alltså vad är priset på att ta hand om sitt dagvatten på en platt 1200 m2 bergstomt med lutning i bakkant.
 
Fråga din kommun om det är tillåtet överhuvud taget, eftersom du i din andra tråd pratar kommunalt vatten och avlopp då är det oftast så att avloppet skall anslutas dit men vatten kanske du har egen brunn som du vill använda även i framtiden och det är OK.
 
Tomten kan anslutas mot kommunalt vatten och spillvatten på tomtens framkant. Dagvatten ska omhändertas på tomten via sandbrunn och stenkista.

Frågan är alltså vad detta dagvatten- omhändertagande troligen kostar (ca).

Tomtens förutsättningar är att det är sluttning i bakkant ca 5 meter från huset. I slutet av sluttningen leder en bäck som dagvattnet troligt kan ledas till efter det passerat brun och kista.

Då det rör sig om ett nybygge kommer vi schakta, spränga på tomten ändå. Något jag tänker mig ev. gör jobbet enklare då man kan nyttja arbetare på plats.

Men som sagt, någon form av merkostnad för brun och kista bör jag nog räkna med, men hur mycket (ca)?
 
Är det lera eller sandmark där du bor
 
Tomten består till 50% av berg med en höjdskillnad om 1 meter på 40 meter. Dvs en svag lutning upp från tomtens framkant. De delar av tomten som inte har synlig berg i dagen är istället blandad sand/jord/barr- mark. Den del av tomten som inte har synligt berg är i stort vid tomten framkant och en bit in till lutningen blir så stor att berget syns. Detta vilket jag tolkar som om att en del av den rörgrav som behöver göras troligen inte behöver sprängas första biten. För att vara säker så uppskattar jag trotts det istället att allt är berg och sprängning krävs de uppskattade 15-20 meter från tomtens framkant till hus.

Från husets bakkant är det ca 5 meter till en kraftig lutning ner med ca 1 meter höjdskillnad per 2 meter. Denna bakre del av tomten består nästan helt och hållet av berg med viss jord barr täcke som ligger ytligt. Går man på tomtens bakkant ser man berget tränga igenom jordytan på sina ställen.

Tänker mig att man riktar dagvatten avrinningen bakåt. Vet inte vad som krävs för avledning av dagvattnet men som sagt tomten lutar först efter 5 meter (alltså först platt tomt bakom huset) för att sedan luta kraftigt neråt.

Tankarna som rör sig är ex.

*Behöver man någon rörgrav bak på tomten för dagvattnet?

*Sandbrun, vad innebär det? Mer sprängning och schakt?

*Stenkista, vad innebär det? Mer sprängning och schakt?

Den Stora frågan är dock:

* Innebär det extrakostnader att ta hand om sitt eget dagvatten med ovanstående omständigheter än alternativet som innebär att koppla på sig på de kommunala dagvattenanslutningen för 18 000 SEK?

Kommunen erbjöd oss vid köp av kommunens fastighet möjligheten att ansluta mot dagvatten. Men nu, har kommunen ändrar sig och ursäktat sig och menar att den informationen varit felaktig då tomten ligger utanför VA-verksamhetsområde men inom plan som alltså säger att anslutning ska vara möjlig. Intressant! :)

Om nu det innebär en merkostnad för mig som fastighetsägare att själv ta hand om dagvattnet och att samtidigt köpeavtalet inte innehöll rätt information vid köp bör jag nog kontrollera om jag inte borde be kommunen svara för den eventuella merkostnaden. Eller vad tycker ni?
 
Redigerat:
Här är en sådär bild av tomten.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1353167005.536670.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.