Vi ska piffa till vår källare genom att bl a fixa till badrummet. I källaren sitter tallriksventiler genom ytterväggen i alla utrymmen, även badrum och toa. Jag undrar bara hur luften vet att den ska åka in genom ventilerna i rummen och ut i våtutrymmena?
Det har nog funkat hyggligt ändå så länge oljepannan fanns kvar men nu kör vi bergvärme.

Min idé är nu att dra en ny ventilationskanal från badrummet och en från toan, låta dem gå ihop i tvättstugan som ligger mellan dem, dra kanalen upp genom bjälklaget, genom rummet ovanför och upp på vinden och ut. Då borde man få lite skorstenseffekt så att luften sugs ut där den ska och kommer in i torra utrymmen. Det jobbiga blir att borra fyra stora hål i väggar och bjälklag.

Kan det funka? Blir det svårt?

Är det problematiskt att koppla ihop rören från bad, tvättstuga och toa? Jag vill ju inte att en fuktstyrd fläkt blåser in fukten i ett annat rum.

Kan man koppla ihop den ventilationen med köksfläktens utblås genom yttertaket? Vore smidigt att slippa göra en genomföring till.

Det är ett egnahemshus om ett plan och källare från 1937, om det spelar någon roll.
 
Om det ska vara självdrag så går det inte att koppla ihop toa, bad å tvätt, det måste vara separata kanaler om det ska vara självdrag. Om du däremot sätter en fläkt uppe på vinden så kan du sammankoppla frånluften från dom tre rummen.

Man kan aldrig koppla ihop frånluftskanaler å imkanal efter köksfläktens motor, om man gör det så sprider man oset i huset.
 
Du kan även sätta en kanalfläkt vart som helst på kanalen från källaren, dessutom sätter man en transformator för att styra fläktens hastighet. Vill du inte gå ut genom taket kan du gå ut genom gaveln på huset. Du kan även behöva en "ljuddämpare" före fläkten.
 
Ajdå, det var just det svar jag inte ville ha, men jag är mycket tacksam för hjälpen.

Då försöker jag nog borra mig ut i en kanal i skorstenen från badrummet och köra ut frånluften den vägen. Det gamla hålet från oljepannans rökrör finns kvar och hade varit perfekt att använda om det bara inte hade suttit i brösthöjd. Kanske lägga in en bit flexibel slang för att skydda murbruket från fukt.

Toan kan då vara ensam om den nya kanalen och tvättstugan får klara sig utan frånluft eftersom vi har en avfuktare där.
 
Demmpa skrev:
Om det ska vara självdrag så går det inte att koppla ihop toa, bad å tvätt, det måste vara separata kanaler om det ska vara självdrag. Om du däremot sätter en fläkt uppe på vinden så kan du sammankoppla frånluften från dom tre rummen.

Man kan aldrig koppla ihop frånluftskanaler å imkanal efter köksfläktens motor, om man gör det så sprider man oset i huset.
Jag anser att du har fel i ditt påstående att man inte skulle kunna koppla ihop systemet såsom du påtalar i din första mening ( "Om det ska vara självdrag så går det inte att koppla ihop toa, bad å tvätt, det måste vara separata kanaler om det ska vara självdrag.")

Dina andra påstående håller jag med om till fullo.

Om man anordnar ett rent självdragssystem dvs utan några fläktar så är det ju vanligt att man sammankopplar systemet i mellen olika rum eller våningsplan, så detta är helt möjligt.
Men det förutsätter att man inte sätter in en paxfläkt eller dyligt på toalett, dusch eller tvättrum utan håller sig till självdrag.
Det viktiga är att dimensionera kanalerna så att tryckfallet inte blir för stort men det brukar vara det lilla problemet.
I och med att det avser ett källarplan vilket normalt är lite svalare än resterande våningar så kommer temperaturskillnaden i våningsplanen att hjälpa till för att få ventilationen att fungera.
 
oceanis skrev:
Om man anordnar ett rent självdragssystem dvs utan några fläktar så är det ju vanligt att man sammankopplar systemet i mellen olika rum eller våningsplan, så detta är helt möjligt.
Men det förutsätter att man inte sätter in en paxfläkt eller dyligt på toalett, dusch eller tvättrum utan håller sig till självdrag.
Jag har inte sett ett enda självdragssystem där ventilationsrören kopplas samman.

Här kommer två exempel från verkligheten, har varit i flera hus med självdrag:

I vårt hus med en murad skorsten från källare å upp så var det en kanal från pannan, en från öppna spisen, en från köksfläkten uppe, en från badrummet uppe, en från toan nere, en från bastun nere och en från tvättstugan nere. Det var alltså sju pipor som kom upp genom skorstenen ovan yttertaket.

I mitt barndomshem så hade vi två skorstenshuvar, den ena innehöll självdrag ifrån toa och skorsten från oljepannan, den andra innehöll självdrag ifrån badrum och skorsten från köksfläkten.

oceanis skrev:
I och med att det avser ett källarplan vilket normalt är lite svalare än resterande våningar så kommer temperaturskillnaden i våningsplanen att hjälpa till för att få ventilationen att fungera.
Det är svårare att få ett självdragssystem med frånluftsventiler i källaren att fungera än ett självdragssystem med frånluftsventiler på övervåningen.

För att självdragssystem ska fungera så bör frånluftskanalerna gå genom en skorsten/murstock (i egna kanaler) som det dagligen går varma rökgaser genom.

Om man inte har en rökkanal som man låter varm rök gå genom dagligen (även sommartid) så bör man överväga mekanisk ventilation t.ex. FTX-system.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.