Ja, som rubrik... Om man fått ett fast pris, ska inte det priset gälla då?
Eller kan entreprenören komma mitt i bygget och trissa upp priset helt lagligt?

Detta är på väg att hända i vårt bygge just nu.
Jag hade "budgivning" mellan två firmor.

Fick fast pris från första firman på 75k till ett arbete.
Andra firman gav 61k vilket vi då valde.

Efter några dar, men innan dom började ökades priset till 65K pga vissa "glömda" utgifter för entreprenören och detta gick vi med på.

Men ikväll ringde han och vill öka priset mer för han tycker att jobbet tagit längre tid än tänkt?

Vad är då vitsen med fast pris för oss?

Att tillägga är att när jag ringde och tackade andra firman tidigare men sa nej tack sa dom att dom kunde diskuterat priset lite med mej, så troligen hade jag fått ner det priset 5-10k.
Dessutom skulle dom byggt saxtakstolar i en del av huset, de vi anlitat nu gör inte detta då dom inte känner att dom kan det.
Vi kommer alltså få ersätta några takstolar med limträ senare.
Första firman skulle även stått för eget elverk osv, denna firma får jag stå med elverk och bensin till.

Jag har även fått ränna ärenden och köpt in sågbockar till dom.

Och nu imorgon ska jag tillsammans med mina bekanta lyfta upp takstolarna på huset till råga på allt!
Vi beställde ju faktiskt arbetet just för att slippa bygga skalet själva.

Så vad rent juridiskt sätt är rätt?
Kan dom höja priset mitt upp i allt, ska jag acceptera att behöva stå för arbetskraft att lyfta takstolar eller ska jag sätta mej på tvären?
Det känns ju riskabelt att börja bråka allt för mycket också ifall dom skiter i att fullfölja, börjar fuska eller eldar upp skiten eller nåt, samtidigt gillar jag inte att bli utnyttjad när vi kommit överens och har kontrakt skrivet.

Snabba svar önskas!
 
Hemmakatten
Den första vanliga, trista frågan till dig är förstås en undran om du har ett skriftligt avtal eller endast ett muntligt?

Principen är att ingångna avtal gäller, oavsett formen (skriftligt eller muntligt). Frågan i det här fallet är snarare VAD som ingår i avtalet.
 
Hemmakatten skrev:
Den första vanliga, trista frågan till dig är förstås en undran om du har ett skriftligt avtal eller endast ett muntligt?

Principen är att ingångna avtal gäller, oavsett formen (skriftligt eller muntligt). Frågan i det här fallet är snarare VAD som ingår i avtalet.
Vi har ett skriftligt avtal abs 05 som säger fast pris 65000kr inkl moms, och att det avser byggnation av vattentätt skal, konstruktion enl ritning dvs stomme, asfaboard, takstolar råspont, papp. Ej fönster och dörrar.
Isolering hade jag tänkt från början eftersom den lättast monteras innan asfan, alltså den 45mm som ska ligga ytterst, men skrev inte in det då entreprenören inte räknat med detta.

Detta kontrakt är underskrivet både av oss beställare och av entreprenör.

 
Hemmakatten
Du måste faktiskt prata med firman och gå igenom situationen. Som det ser ut nu så verkar de rida lite på att du inte vågar säga ifrån.
Ditt avtal gäller. Du kan kräva att de fullföljer det som ni avtalat om. I det fall de inte gör det har du naturligtvis möjlighet att välja annan firma för fullföljandet och kräva nuvarande firman på mellanskillnaden. Men det är ingen väg man vill gå. kostar för mycket, både i tid och pengar. tvister är aldrig några succéstories för någon.
Nä, börja med att prata igenom det med firman och framhåll att du förväntar dig att de gör det jobb ni avtalat om.
 
Hemmakatten skrev:
Du måste faktiskt prata med firman och gå igenom situationen. Som det ser ut nu så verkar de rida lite på att du inte vågar säga ifrån.
Ditt avtal gäller. Du kan kräva att de fullföljer det som ni avtalat om. I det fall de inte gör det har du naturligtvis möjlighet att välja annan firma för fullföljandet och kräva nuvarande firman på mellanskillnaden. Men det är ingen väg man vill gå. kostar för mycket, både i tid och pengar. tvister är aldrig några succéstories för någon.
Nä, börja med att prata igenom det med firman och framhåll att du förväntar dig att de gör det jobb ni avtalat om.
Rent juridiskt, har dom nåt att komma med?
Han snackade om att dom har rätt juridiskt att höja priset 15% utan att kontakta oss som konsumenter, men det tycker jag låter konstigt när man tar ett fast pris.
Dom ska ju räkna med viss risk i ett sådant åtagande väl?
Kommer iallafall få lov att diskutera igenom detta imorrn när vi lyfter takstolarna, synd bara om dom börjar slarva eller skiter i att färdigställa.
Har hittils haft positiv syn till dom, och även rekommenderat dom lite för bekanta, men detta får oss att tvivla nu...


 
Här finner du konsumenttjänstlagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM

Där står ju att, om näringsidkaren har gett ett ungefärligt pris så får det uppgivna priset inte överskridas med mer än 15 %, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats... typ.

Alltså... har du fått fast pris, så är det detta som gäller - så tolkar jag det.
 
Hemmakatten
Tyvärr moken, tror jag att din hantverkare försöker glida igenom både det ena och andra....
Fast pris gäller! Han har inte rätt att ta ut mer!
Har du betalt allt? Om inte, kanske det kan vara idé att avsluta samarbetet och betala det du tycker är rimligt för utfört arbete. Och därefter kontakt annan firma för att slutföra arbetet.
Tycker fortfarande, efter dina beskrivningar, att firman försöker oärligt utnyttja det avtal ni har.
Gå igenom avtalet i morgon, hävda sakligt innehållet i avtalet och meddela att du inte har för avsikt att omförhandla avtalet i den riktning företaget vill.
OBs att detta gäller i det fall du inte betalat i förskott. I annat fall är det smidighet och inställsamhet som gäller. :p
Själva har vi en gång, bokstavligen!, slängt ut en firma som gjorde ett undermåligt jobb, betalade vad vi tyckte det var värt (i överkant), hävde kontraktet. Firman knorrade lite med några telfonsamtal och mail, men sen vart det tyst. Dvs. lite oväsen får man ta, de flesta firmor går inte vidare till rättssak.
Å andra sidan har vi tagit för "stora" fakturor utan knorr när vi tyckt att jobbet varit bra utfört och x antal timmar eller x kronor för mycket i materialkostnad inte varit värt att bråka om.
 
Tack för svaren.
Jag tror detta kommer lösa sej i slutändan, vi har talats vid lite samt mailat lite om detta och det bygger nog mycket på missförstånd. Vi ska tala ut mer om detta sinsemellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.