Hej!

Igår drogs min ridå ner när jag fick information om att mina tilltänkta grannar har överklagat mitt bygglov till Länsstyrelsen.

Sedan tidigare har jag ett förhandsbesked som har vunnit laga kraft som grannarna godkände. Men nu väljer de att överklaga när jag väl köpt tomten och dragit fram vattnet.

Finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska gå till väga? Hur kan jag övertyga Länsstyrelsen så jag kan gå vidare?
 
Kom igen! Du fick ett positivt förhandsbesked som grannarna därtill godkände så det måste ha hänt ngt under resan. Du finner säkert på råd hur du ska överklaga. Lycka till!
 
Det som har hänt är att en granne som missade att klaga på förhandsbeskedet nu vill stoppa bygglovet. När jag nu går in och läser om det på Länsstyrelsens länk (http://www.lansstyrelsen.se/gotland...fragor/Pages/samhallsplanering_overklaga.aspx) så står det bland annat:

"Om ett beslut (t.ex. ett bygglov) till någon del redan tidigare har avgjorts i detaljplan, områdesbestämmelser eller förhandsbesked får beslutet till den delen inte överklagas."

Innebär det här att de inte kan klaga på lokaliseringen som egentligen förhandsbeskedet behandlar?
 
Jag är inte jurist så jag kan bara tolka vad du skriver och förhoppningsvis tänka lite själv:rolleyes:.

Om du har följt detalplanen över området så tror jag inte att det är enkelt att stoppa. Men å andra sidan borde de heller inte kunna överklaga. Du har fortfarande möjlighet att överklaga så inget är kört.

Har du provat med en dialog (face2face) med byggnadsnämnden för att förstå vad som gäller och vad problemet egentligen är? De flesta, även sura grannar, retar bara upp sig på små saker som de blåser upp. Jag vet att det känns motigt att prata med grannar som klagar (vi har en själva) men du har mycket på att vinna genom en dialog. Tag ngn vän till hjälp om det känns jobbigt.
 
Om det finns en detaljplan och du följer den så får de inte överklaga.
Finns det ingen detaljplan så kan de överklaga. Det betyder inte nödvändigtvis att de kommer att få rätt i slutändan men de kan försena byggstarten.
 
Hej!

Det är utanför detaljplanerat område.
Då det finns ett förhandsbesked som vunnit laga kraft så borde väl lokaliseringen vara avklarad. För det är de som grannarna klagar över....
 
Rent logiskt så bör du ha torrt på fötterna. Med en senare byggstart som följd.
 
Om deras argument är placeringen, och om placeringen i bygglovet är exakt densamma som i frhandsbeskedet så borde det vara helt lugnt.

Frågan är väl om grannen kan komplettera sitt överklagande med andra synpunkter när det går upp för grannen att placeringen inte kommer att beaktas överhuvudtaget i hans överklagande.
 
  • Gilla
Fjelie 17
  • Laddar…
När jag läser papperna från kommunen så får de bara klaga på det som står med i beslutet. Det handlar om lokaliseringen och att de tycker det är ett intrång med en 2000-talsvilla bland hus som härstammar från 1800-talet. Det de inte skriver är att de själv har byggt ut sina egna hus under 2000 talet och därför är deras argument löjliga och felaktiga.

Kan man snabba på Länsstyrelsens beslut? Kan man själv skicka in en skrivelse där man går till attack mot grannarnas argument? Någon som vet?
 
O
Nog svårt att själv snabba på länstyrelsens beslut... Men gå inte till attack, utan svara enkelt och koncist.
 
Att det finns ett giltigt förhandsbesked för TS del är väldigt positivt. Om jag har uppfattat saken rätt så handlar ett positivt förhandsbesked om att TS får bebygga tomten. Sen behandlar bygglovet exakt hur huset ska se ut och var det ska placeras. Så om inte TS planerade byggnation innebär någon betydande olägenhet för den klagande grannen så finns det nog inget att oroa sig för. Sen är det naturligtvis ett elände om grannen överklagar, men är det inte lite snabbare handläggning eller mindre möjligheter att överklaga med den nya lagen kring bygglov?
 
Det är samma ritningar och placering av huset i både förhandsbeskedet som bygglovet. I förhandsbeskedet så skriver kommunen förutsättningar/restriktioner för att få bygglov. Då huset byggs utanför detaljplanerat område så borde väl inte husets utformning ha så stor betydelse om man följer restriktionerna som finns i förhandsbeskedet?
 
Vad menar du med TS?

mr_bygg skrev:
Att det finns ett giltigt förhandsbesked för TS del är väldigt positivt. Om jag har uppfattat saken rätt så handlar ett positivt förhandsbesked om att TS får bebygga tomten. Sen behandlar bygglovet exakt hur huset ska se ut och var det ska placeras. Så om inte TS planerade byggnation innebär någon betydande olägenhet för den klagande grannen så finns det nog inget att oroa sig för. Sen är det naturligtvis ett elände om grannen överklagar, men är det inte lite snabbare handläggning eller mindre möjligheter att överklaga med den nya lagen kring bygglov?
 
torbjörn1 skrev:
Vad menar du med TS?
Han menar dig....TS= Trådskaparen.
 
Läste någonstans att man kan begära frågan till Länsstyrelsen om inhibation av bygget. Då måste de ge ett besked som oftast sen är vägledande om man får rätt eller ej. Någon som känner till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.