Hej.
Har köpt ett hus med dir el. Idag finns en äldre kamin i v-rum.
jag funderar på att köpa en ny. V-rummet är rätt litet, endast 3.50m brett.

Vi ska öppna upp genom att slå ut några väggar. Har tittat på conturas kaminer,
gillar främst dessa med fot ur ett estetiskt perspektiv. Då kommer rummet upplevas som större.

Min fråga är, vad bör ja tänka på? Tanken är att det blir soffa och fotölj nära kaminen.
Hur bör ja tänka där? Vissa varnar mig för att de kan bli för varmt beroende på kamin.
I andra änden av v-rummet har vi fått rådet att sätta en luftvärmepump för att få den varma luften att cirkulera.

Tacksam för alla tips.
 
Ska du bara ha LL- pumpen för att få luften att cirkulera så blir en vanlig fläkt väldigt mycket billigare! Tänk på att en kamin kan ge ifrån sig mycket värme 5-10kw så är rummet dessutom litet är det svårt att undvika att det blir för varmt!
 
vectrex skrev:
Ska du bara ha LL- pumpen för att få luften att cirkulera så blir en vanlig fläkt väldigt mycket billigare! Tänk på att en kamin kan ge ifrån sig mycket värme 5-10kw så är rummet dessutom litet är det svårt att undvika att det blir för varmt!
Ja det är det jag är rädd för, att de kan bli för varmt.
När vi slår ut väggarna så blir rummet 9 m långt, 3.50 brett med utgång mot hall och kök.
(Svårt att förklara).

En expert sa till mig att om ja valde en täljsten så fick ja inte samma hetta som en braskamin.
ligger det nåt i de?
 
Ja, det ligger nått i det. Man brukar kunna få info om avgiven effekt vilket är skillnad mot förbränningseffekten i tyngre eldstäder.
 
Annars får jag väl elda innan de kommer folk så att inte är tokvarmt. Fast de känns inte heller så skoj. Alltid trevligt med en brasa.
 
kulle
Eller får du köra LL-pump och en tv-Brasa på dvd`n :p
 
Haha ja visst!
 
Vi har en contura 660T vilket iof är en stor kamin men den orkar värma upp i princip hela huset. Vi bor i en spånskive-låda från 70-talet (1½plan, 140kvm) med dåligt isolerade fönster osv men så fort vi har folk här så måste kaminen vara släckt, annars dör vi av värmeslag..Om det nu inte är -20 ute eller så...Det blir en rätt rejäl värme-strålning när man har den tänd. Vårt vardagsrum är ca 4x7m och har soffan i mitten av rummet och kaminen i ena hörnet.. Täljstenen tillsammans med fläkten ger dock en väldigt behaglig värme när den inte är tänd utan bara står och värmer...

Nu gillar jag värme men fööör mycket värme är ju inte så kul det heller..Hade ni tänkt placera soffan precis bredvid kaminen alltså? Det tror jag inte blir nån höjdare isf...

men i övrigt så är det toppen med brasan...speciellt när man har direktverkande el :D

haha du fick verkligen mycket hjälp av det här inlägget du!
 
  • Gilla
Bwennberg
  • Laddar…
Tack för svar. Samma stl på vårt hus. 660t är en rejäl kamin. Funderar på en mindre som kanske inte är lika kraftfull, men att tro att man kan ha brasa tänd samtidigt som mkt folk är nog att glömma. Ja inser att soffan måste komma en bit ifrån. Eller få sambon som hon vill så ställer hon den 1mm framför brasan...
 
Vi har en nyinsatt (augusti) 560T, mycket nöjda med den än så länge 😀
 
Har ni den i stort eller litet v-rum? Tänd om ni har mkt folk på besök?
 
Jag skrev på mobilen förut, men här kommer ett litet utförligare svar.

Vi har en dansk kamin, väldigt lik en Contura i 6-serien, dock utan täljsten. Vårt vardagsrum är väldigt stort,, 10x6 meter plus att det är helt öppet in till köket och hallen. Vi kan med lätthet värma hela vårat hus med enbart kaminen. Visst det blir lite ojämn temperatur, har vi 24 grader i vardagsrummet har vi kanske 21 grader på övervåningen. Inte ens när det varit som allra kallast sen vi flyttade hit (julen 2010), -26 grader så kunde vi elda kontinuerligt. Det blev för varmt, detta var helt utan andra värmekällor. Kanske ska tillägga att huset är ett 1½ plans hus från -72, ej tilläggsisolerat, dock nya fönster.

En brasa med ett eller (om det är kallt) två ilägg på kvällen är vad vi brukar elda, Det fungerar utmärkt och vår L/L värmepump varvar automatiskt ner.
 
  • Gilla
Bwennberg
  • Laddar…
Bwennberg skrev:
Har ni den i stort eller litet v-rum? Tänd om ni har mkt folk på besök?
Vi har den i hallen/allrummet inte jättestort. Nja, en brasa kan vi elda om vi har besök och det är kallt ute. Sen blir det för varmt.
Funderar på att sätta dit en värmeförflyttare upp till andra våningen..
 
  • Gilla
Bwennberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.