Hej,
Jag och min fru har länge pratat och drömt om att flyttta till hus. Hennes föräldrar har för ett par år sedan ärvt en villa i bra läge precis utanför stan (Linköping), som vi kan köpa av dem för "kompispris".

Frågan är om vi ska riva eller renovera det befintliga huset. Huset är på 127 kvm i ett plan, är byggt 1968 och har en del kända problem :( Vi har tagit dit en besiktningsman för att undersöka och dokumentera bristerna.

Det största problemet är fukt i grunden, det är platta på mark där man har gjutit in träbjälkar halvvägs ner i betongplattan. Det verkar inte vara en helt ovanlig konstruktion vid den tiden. Träbjälkarna suger upp fukt ur betongen och det här orsakar förmodligen att det luktar lite "sommarstuga" i huset och det finns risk för mögelbildning. För att råda bot på det behöver man nog riva upp alla golv och byta ut träbjälkarna mot något som står emot fukten bättre. Gissningsvis skulle detta kosta omkring 300 000kr. Om jag har förstått rätt går det inte att garantera att man blir kvitt fuktproblemen ens med denna åtgärd.

Vi känner inte att vi behöver behålla huset för att det är charmigt, vi skulle nog kunna få ett nytt hus att bli minst lika mysigt. Om vi ska renovera huset kommer vi nog dessutom bygga ut det med 40-50 kvm för att få önskad storlek.

Så vi står i valet mellan att riva huset och bygga helt nytt, alternativt att göra en fullständig renovering, uppfräshning och tillbyggnad. Det senare alternativet skulle innebära att vi renoverar i princip allt.

Tror ni mest på att riva eller renovera? Har ni några tips på hur vi ska gå tillväga för att fatta beslut?

Med vänliga hälsningar
Johan
 
ginnfilt skrev:
Här finns en tråd i samma ämne, även om det inte är samma förutsättningar:
[länk]
Tack för tipset, det var flera bra tankar i den tråden.

Det befintliga huset är från 1968 och inte från 1910. Det innebär att det inte har samma charm som ett 100 år gammalt hus, även om man kan ge det charm med en renovering. Så som du säger, förutsättningarna är inte riktigt samma. I vårt fall är nog fukten i grunden det stora problemet och om man kan bli kvitt dem. Isoleringen borde vara tillräckligt bra, kanske att man behöver tilläggsisolera vinden, men inte väggarna.

Andra tankar mottages tacksamt :)
 
Det finns så mycket som spelar in, så jag tror bara ni själva kan resonera er fram till det bästa alternativet. Föredrar ni nytt eller gammalt? Hur vill ni leva? Vad blir billigast? Hur kommer er framtida budget att se ut, hur vill ni att den ska se ut?

Lite andra spontanta tankar:

Har ni barn? Inte roligt att lägga en massa tid på renovering när barnen också behöver tid.
Hur bor ni nu? Ska ni bo kvar? Hur länge?

Gissningsvis bör det bli lättare att se hela kostnadsbilden med ett nybygge? Där brukar markarbete vara den post som kan skena iväg och där bör ni ju ha mycket goda förutsättningar. Det kan dock kosta en hel del att riva det befintliga huset.

Har ni kollat upp hur möjligheterna ser ut att riva och bygga nytt? Är det tillåtet, vilka ev. restriktioner finns?
 
Nog bör väl pengar spela in ganska kraftigt i ett sånt här läge? Att bygga ett nytt hus kostar väl grovt sett (rätta gärna ni som har erfarenhet) 2,5 miljoner och på detta ska ni även lägga på kostnaden för att köpa det aktuella huset samt riva det. Detta gör ju att ni kan spendera minst 2,5 miljoner på att renovera och bygga till det befintliga huset innan ni går +-0 på de två alternativen. Naturligtvis är ett helt nytt hus värt lite mer än ett renoverat men trots det borde det med ganska god marginal vara billigare att renovera än att riva och bygga nytt.

Som en reverens kan jag flika in att mina föräldrar fick nya grannar för ett år sedan som blåste ur sitt hus totalt. De byggde till det i två olika riktningar samt ändrade planlösningen fullständigt. Deras slutresultat är ett rejält stort och totalrenoverat hus som kostade dem ca hälften (uppskattningsvis) av vad ett nybyggt hus i samma storlek hade gjort. Mitt tips är att ni tar er råd med att gå till en arkitekt med husets ritningar och be om förslag på hur det skulle kunna byggas om/ut. Om ni ändå ska blåsa ur alla golven finns det ju inga skäl att vara "feg" med hur den nya planlösningen ska se ut.
 
Jag har ett hus från -57, också platta på mark med uppreglade golv. Lyckligtvis utan fuktproblem. När vi besiktigade huset inför köpet så sa besiktningsmannen att om vi skulle få fuktproblem i uppreglingen så kunde man lösa detta genom att ventilera ned inomhusluft vid väggen och sedan suga ut den med fläkt och skicka ut den ur huset, och på så sätt ventilera bort fukt och mögelproblem. Kanske kan ni hantera problemet på det sättet?

Annars tycker jag att ni ska ta fram två tydliga alternativ och titta på dem ur olika aspekter. Ekonomi, känsla, arbete, planlösning etc. Hur skulle en upprustning av befintligt hus bli, och hur skulle ett nytt hus bli? Risker? Möjligheter?
 
Det är väl i princip alltid billigare att renovera än att bygga nytt? Du kan ju faktiskt göra rätt mycket själv.
 
Tack för era kommentarer.
Svårt att säga om jag föredrar nytt eller gammalt, men huset från -68 känns varken nytt eller gammalt. Eftersom man inte har hur mycket pengar som helst vill jag hålla nere kostnaden, men är inte övertygad om vi gör det genom att renovera. Samtidigt är jag orolig att vi aldrig får bukt med fuktproblemen om vi renoverar och att det slutar med att vi får riva ändå.

Vi har inga barn idag men hoppas på att ha det i framtiden . Så just nu har vi tid att lägga på renovering. Planen är att bo kvar i det huset i en lång lång tid framöver, så vi vill definitivt inte göra något fuskbygge. Nu bor vi i en bostadsrätt, så vi kommer att ha lite pengar över att lägga på huset när vi säljer den.

Det ska inte vara några problem att bygga nytt med bygglov och så, även om vi inte kan vara helt säkra på att få bygga i nyfunkis stil som vi helst skulle vilja.

Vi har faktiskt varit hos en arkitekt och lagt 25.000:- på att ta fram ritningar för en tillbyggnad som känns ganska bra, men jag har svårt att uppskatta vad det kommer att gå på att bygga ut och renovera allt. Som ni säger är det ju lättare att överblicka kostnaden för nybyggnation.

Någon av er som har tips på hur man kan tydliggöra kostnadsbilden för renoveringsalternativet?
 
Kan du inte försöka att lista vad det är som du har tänkt att renovera i huset? Svårt att räkna på ifall det är värt att spara eller riva.
 
Det som jag kan komma på direkt är:
-Bli kvitt fuktproblemen i grunden
-Riva det sammanbyggda garaget
-Esätta garaget med en utbyggnad med loft, ca 40 kvm byggyta
-Byta träpanel
-Byta takpannor och eventuellt byta takpappen
-Tilläggsisolera på vinden
-Helrenovera kök och badrum
-Fräscha upp alla ytskikt
-Flytta innerväggar
-Byta till 3-glasfönster

Utöver detta är det säkert en massa saker som jag inte kommer på nu. Känner att vi borde gå igenom mera grundligt exakt vad vi behöver göra.
 
Vet inte om vi behöver byta ut all el, men proppskåpet behöver vi också byta iaf
 
Spontana tankar:
Troligen elen också om det är från 60-talet?
Värmesystem?
 
Är det någon anledning till varför ni ska byta ut takpannorna? Räcker det inte med att byta pappen under, det är väl den som brukar ge upp först? Fast det kanske är betongpannor?
 
att riva ur golven klarar väl dom flesta, iaf om man får lite handledning i början.
Nivellgolv är kanske lösningen när golven är ute, det är inte heller jättesvårt att lägga in.
Så vill man och kan/orkar så är det nog mycket pengar man kan spara
 
Thomas Lundquist
Bygg nytt. Det kommer med största sannolikhet bli både billigare och bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.