Hej!

Efter att jag och frugan konstaterat att vi ska bo kvar i nuvarande villa istället för att köpa nåt nytt så konstateras att vi behöver renovera källaren med allt det innebär, bila bort golv, gräva ur, isolera, golvvärme, gjuta mm... mm... Detta är som alla vet ett, tja, lite större projekt... Eller helt enkelt en fritidsdödare av rang! Men vi har dessutom en liten tvist på det hela som gör det hela ännu intressantare...

Föregående ägare byggde till en toalett i markplan. Byggnaden är byggd på torpargrund utan källare och är ca 10kvm stor. Denna byggnad försvårar dräneringen eftersom man naturligtvis inte kommer åt att dränera husgrunden under denna byggnad, sen är det ju problemet att det fattas ett rum i planeringen. Och detta för oss till idiotin:

Jag har börjat fundera på att gräva ut och bygga källare även under denna tillbyggnad! Detta presenterar vissa problem. För det första behöver jag kunna "växla av" huset för att kunna gräva och bygga under huset. Min tänkta lösning är att fixa 3 långa, kraftiga stålbalkar att föra in under tillbyggnaden och sedan föra över byggnadens tyngd till dessa genom att ställa kraftiga domkrafter på grova plank på marken och helt enkelt pumpa upp tills byggnaden vilar på balkarna. Efter detta rivs den murade torpargrunden för åtkomst till utrymmet under.

Nästa problem ligger i åtkomst till utrymmet under byggnaden för utgrävning av detsamma inför gjutning av golv och uppmurning av nya väggar som sedan byggnaden skall vila på. Min tanke där är att såga upp ett nytt dörrhål i nuvarande grund ut till utrymmet under tillbygget och sedan gräva ut utrymmet därifrån. utrymmet är ca 3x3 meter och 2 meter djuot, alltså minst 10 kbm som ska grävas ut, läggas på skottkärra, och med hjälp av transportband flras till traktorsläp på utsidan.

Sen kommer ju uppbyggnad av allt nytt, men det känns som ett mindre berg att bestiga...

Så, det är nu ni ska övertala mig att lpta bli detta, berätta om hus som förstörts, alla risker, förklara hur dum jag är... Annars kör jag igång med detta inom nåt år, till allas underhållning!

/Martin
 
Redigerat:
Går det inte att gräva från utsidan? Då menar jag att du gör en backe ned till den nivå du skall ha och gräver med en minigrävare.
 
Har du övervägt att riva tillbyggnaden för att s a s göra om den med komplett grund? Känns lite som resursslöseri men en grävmaskin som kan jobba obehindrat går ju såmycket fortare... Och trä bygger firmorna ju jättefort upp igen.
Om inte låter det ju spännande och kreaativt fast rätt jobbigt...
 
Ja, så gjorde en jobbarkompis till mig.

I övrigt väntar jag på att dina bilder på projektet börjar strömma in. :)
 
Du skriver att du har en konfikt om detta? Betyder det att din fru/sambo inte är med på noterna?

Skippa i så fall säger jag. Att gräva ur källaren är segt, skitigt, och fritidsdödande projekt, att gräva ut en ny grund så som du funderar på blir väldigt mycket värre.

Ni kommer att få leva i 1 - 3 år (beroende på hur effektiv du är), med byggdamm i huset, lera och annan skit som dras in och noll tid för varandra, är ni då inte överens från början så...

Själva dräneringsproblemet går att lösa genom att dra dränering utanför tillbyggnaden (jag är dock ganska okunnig på detaljerna om det).

Efterssom jag (strikt personligen) är skeptisk till boyta i källare, så föreslår jag att du borde undersöka möjligheterna att bygga på en våning uppåt istället för att inreda källaren. Men det kanske inte går pga. bygglov?
 
hempularen skrev:
Du skriver att du har en konfikt om detta? Betyder det att din fru/sambo inte är med på noterna?

Skippa i så fall säger jag. Att gräva ur källaren är segt, skitigt, och fritidsdödande projekt, att gräva ut en ny grund så som du funderar på blir väldigt mycket värre.

Ni kommer att få leva i 1 - 3 år (beroende på hur effektiv du är), med byggdamm i huset, lera och annan skit som dras in och noll tid för varandra, är ni då inte överens från början så...

Själva dräneringsproblemet går att lösa genom att dra dränering utanför tillbyggnaden (jag är dock ganska okunnig på detaljerna om det).

Efterssom jag (strikt personligen) är skeptisk till boyta i källare, så föreslår jag att du borde undersöka möjligheterna att bygga på en våning uppåt istället för att inreda källaren. Men det kanske inte går pga. bygglov?
Jag tolkar ordet tvist i detta fall som försvenskning av det engelska twist :)
 
Får man fråga varför ni måste göra om källaren? Vad är det för problem ni vill lösa och vad är det ni vill uppnå?

Är det mer boyta ni behöver så tror jag, som hempularen, att ett taklyft eller vanlig utbyggnad kan vara en bättre idé.
 
Jag hade också sabbat lite mer tomt och grävt utifrån, även skött själva uttransporten av gamla källargolvet genom denna öppning, för att slippa dra allt genom huset. Sparar troligen sjukt med tid.
Självklart skall du köra på! Dock kanske ta lite hjälp med utgrävningen, det är ett slitigt jobb.
 
kul med så mycket svar. Känner att det behövs mer info här.

Vi bor i en 30 tals villa, 1,5 plans med källare och ett tillbygge på 10 kvm innehållande toalett. Boyta 110 kvm, biyta 80 kvm, 4 rum och kök (plus lite hallar och skit), 1 badrum + liten toa uppe.

vi har/håller på med totalrenovering sedan 2005 av boytan, tillägsisolerat inåt, bytt tag, isolerat vinden, ny el och vvs, nya element+rör, och ny pelletsuppvärmning... Gjort det mesta själv och älskar varje minut!

Anledningen till renovering av källar plkan är:

Behöver ytterligare sovrum då vi endadt har 2 och vill ha eget rum till vpra två barn och oss själva, vet att dom kan dela, men vill ha det så här.

Önskar ha ett badrum till i källaren mef badkar, mest ftugans önskan.

vill ha ett allrum/bio rum i källaren.

vill ha tvättstuga i källaren, denna är idag i toaletten på 10 kvm och planeras till det nya rummet under den tillbyggda toaletten.

vi tycker om huset som det är och vill inverka minimalt på yttre utseendet, därflr vore deet smidigt att renovera källaren och täcka våra behov/önskemål så...

har inte utrymmet för att gröva en slänt ner och ta minigrävare, varken på tomten eller i höjd under tillbygget.

vill inte riva och bygga upp, är flr snål flr detta. räknar med att kunna bygga nytt rum under tillbugget flr runt 50.000, det kommer jhag inte undan med om.jag ska riva och bygga upp.

källaren är i befrövligt skick och behöver renoverad gör att användas till nåt alls...

jag är dessutom en idiot som tycker detta lpter skitroligt, skitjobbigt men roligt!

ursäkta alla stavfel, skriver på telegonen...
 
Redigerat:
Galet projekt, men låter rätt kul! Lycka till!
 
Buss på :)

På min egen tomt är det nu ca 20-25 m2 av ca 2000 som jag inte har schaktat om på nått sätt.
Hade det varit enklare att köra bulldozer över alltihopa från början. Ja men då hade jag inte haft lika kul under alla år.
Och ja det är kul att knäcka skaftet på korpen. Så kul att jag har gjort det tre gånger hittills.

Visst går det att lägga balkar under och palla upp. Borde räcka med två balk tycker jag. Dock ska du bara använda domkrafter för att lyfta det hela. sen pallar du upp med timmer eller nått annat. Domkrafterna kan nämligen sjunka med tiden. Du skriver att du ska dränera. Det du måste gräva för det är ju nästan brett nog för att få ned en liten minigrävare
 
lukaper skrev:
kul med så mycket svar. Känner att det behövs mer info här.

Vi bor i en 30 tals villa, 1,5 plans med källare och ett tillbygge på 10 kvm innehållande toalett. Boyta 110 kvm, biyta 80 kvm, 4 rum och kök (plus lite hallar och skit), 1 badrum + liten toa uppe.

vi har/håller på med totalrenovering sedan 2005 av boytan, tillägsisolerat inåt, bytt tag, isolerat vinden, ny el och vvs, nya element+rör, och ny pelletsuppvärmning... Gjort det mesta själv och älskar varje minut!

Anledningen till renovering av källar plkan är:

Behöver ytterligare sovrum då vi endadt har 2 och vill ha eget rum till vpra två barn och oss själva, vet att dom kan dela, men vill ha det så här.

Önskar ha ett badrum till i källaren mef badkar, mest ftugans önskan.

vill ha ett allrum/bio rum i källaren.

vill ha tvättstuga i källaren, denna är idag i toaletten på 10 kvm och planeras till det nya rummet under den tillbyggda toaletten.

vi tycker om huset som det är och vill inverka minimalt på yttre utseendet, därflr vore deet smidigt att renovera källaren och täcka våra behov/önskemål så...

har inte utrymmet för att gröva en slänt ner och ta minigrävare, varken på tomten eller i höjd under tillbygget.

vill inte riva och bygga upp, är flr snål flr detta. räknar med att kunna bygga nytt rum under tillbugget flr runt 50.000, det kommer jhag inte undan med om.jag ska riva och bygga upp.

källaren är i befrövligt skick och behöver renoverad gör att användas till nåt alls...

jag är dessutom en idiot som tycker detta lpter skitroligt, skitjobbigt men roligt!

ursäkta alla stavfel, skriver på telegonen...
Jag tycker också att det låter rätt kul faktiskt. Men det finns ju annat som är kul också. Så här tänker jag spontant om din beskrivning.

Sovrum bör om möjligt förläggas ovan jord. De flesta vill helt enkelt inte ha sitt sovrum under jord. Det gäller inte bara era barn, utan även framtida köpare av huset. Om ni lägger ett extra sovrum under jord kommer många köpare att se det som ett gästrum/extrarum och inte ett ordinarie sovrum. Det kan ha en ordentlig påverkan på husets värde. Dessutom förlorar ni biyta som kan vara trevlig att ha till annat. Hobbyrum? Gästrum? Vallabod? Förråd? Går det verkligen inte att hitta en lösning som gör att huset får en tilltalande exteriör med sovrummet ovan jord?

Badrum i källaren är en jättebra idé, men jag ser inte någon behov av golvvärme. Badkaret blir varmt då man spolar vatten i det, och på den del av golvet där man går kan ni ha en fluffig badrumsmatta. Eftersom det är i en källare behöver ni heller inte tätskikta annat än på de delar som vattenbegjuts. Kan vara smart att förbereda för dusch om ni lessnar på badkaret. Inte heller då behövs golvvärme, klinkersen blir varm av duschvattnet. Här borde det räcka med att kakla/klinkra och fixa en golvbrunn och vatten.

Ett biorum bör väl ha mycket textiler? Nålfiltsmatta som släpper igenom fukt kostar 50:-/m2 på Bauhaus. Då känns golvet varmt utan golvvärme. Väggarna borde kunna målas med silikatfärg och/eller draperas med tyg så att det ser ut som en biosalong.

Tvättstuga i källaren är också en bra idé. Här får man dock stå ut med lite kalla golv om man inte lägger in golvvärme. Kanske komfortvärme med el? En avfuktare producerar också en del värme.

Om du har några bilder av huset och en planlösning så kanske någon har ett förslag på en smakfull utbyggnad.
 
Hej igen!

Bör nog tillägga att för att använda källaren överhuvud taget så måste den genomgå en stor renovering. Golvet är gammalt 30 tals standard, 2-5 cm tjockt och har spruckit ich losdnat stora bitar överallt. Så man kan inte göra nåt direkt på nuvarande yta. Och måste man ändå ta bort hela betongplattan och gröva ut för att gjuta nytt så kan man lika gärna gjuta in golvvörme samtidigt.

Angående värdet/lämpligheten att ha sovrum i köllaren är det nog individuellt. Själv är jag uppväxt i ett hus med källare och hade mitt rum där nere med egen ingång, toalett och tv rum, skitbra! Har även på visningar mm upplevt att är utrymmet seriöst byggt så är det mestadels positivt med inredf källare, och i detta fall ger det ju faktiskt 80 kvm till att utnyttja till nåt vettigt!

I samma veva kommer avloppet bytas, är gammalt gjutjärn nu blandat med glaserade tegelrör...
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
tycker med det låter kul, har också ett 30tals hus med tunt golv i källaren, dock är det helt och fint, men golvvärme i tvättstugan hade inte varit dumt för det är kallt att gå på klinkergolvet, sen torkar väl vattnet bort fortare med om man ska ha badrum.
samtidigt kan man ju få till bättre takhöjd om den är dålig innan, rum i källaren är ju perfekt för barn och ungdomar, minns hur avundsjuk jag var på min kusin som hade det.
 
Jag förstår inte riktigt motståndet mot sovrum i källaren på det här forumet. Givetvis räknas sådana rum som biyta och givetvis höjer de inte värdet på huset som ett sovrum ovan jord gör, men det är absolut inga problem med att faktiskt bo och sova i ett källarsovrum. Jag skulle personligen hellre ge äldre barn ett källarsovrum (med adekvat ljusinsläpp) på säg 10 kvm än ett sovrum med motsvarande golvyta på andra våningen i ett 1.5-planshus där halva rumsytan stjäls av ett snedtak, plus att tonåringar säkerligen uppskattar att ha ett rum i källaren där de kan dra sig undan och spela musik osv utan att störa övriga familjen. Eftersom ni uppenbarligen bygger åt er själva och inte åt framtida köpare tycker jag ni skall renovera källaren om ni tror att det skulle lösa era behov av ytterligare sovrum. Framtida köpare kan säkert hitta sätt att utnyttja källarrummen: arbetsrum, gästrum, träningsrum, syrum, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.