Hej Hansson jag har samma isolering med kallvind som dig men med kall skorsten. Har du fuktspärr, då är det bara att ösa på, annars kan du få problem. Kolla mitt inlägg på Tak o vind (isolering) och de svar jag fick...
 
Har du en varm skorsten så minskar du risken för "problem". Men risken finns alltid.. bäst är nog att ta det i omgångar.. vilket också är dyrt.. efter som det tar tid innan problemen visar sig!

Om du innom rimlig tid ska lägga om taket så kan nog Cellplast vara värt o titta på. Cellplasten lägger man utan på taket mellan tak pappen ock läckten.

annars är Warmcel bra för dig.

Jag skulle satsa på 20-30 cm till om jag vore som dig.. Det kan du nog räkna hem ganska snabbt.. säkert runt 4 år. 20 Cm kutterspån isolerar på ett ungefär lika bra som 9cm miniral ull antar att warmcel är likvärdig med miniral ull..

Direkt efter det att du har lagt på Warmcel vore det nog smart att Fota (digitalkamera) helst markera upp på något sätt (så du kan fota exakt samma ställe nästa år), warmcel:en kommer nog sjuka ihop något (påverkar dock inte isoleringen). Sedan fota igen om ca 1 år o jämföra bilderna med varrandra, ser man några förändringar?

har det inte hänt något på 5 år är man nog ganska Safe. :D

andra tips är att se till att ventelationen inne fungerar ordentligt. kanske skaffa en fläckt där man duchar o så. köks fläkten kanske alltid ska köras på högsta läget när man lagar mat?

/Per-Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.