En vild gissning är att flera s.k. vedleverantörer ägnar sig åt avverkning och kap/klyv under sommaren då det är skönt o vara ute, sedan blandas den färska veden med övrig torr ved så det ser lite bättre ut.. och så säljs det.

För övrigt var inte veden kapad till 30cm-bitar heller, utan många bitar var upp till 50cm långa (går knappt in i en conturakamin, suck) och mycket av veden var klyvd en enda gång, dvs en stock delad på två bara. Samma sak där, givetvis inte torrt nog eftersom veden ska klyvas för att torka effektivt...

Men skam den som ger sig, jag har påbörjat min shitlist av vedleverantörer på västkusten nu ;)
Till nästa år tar jag hand om skiten själv, mer jobb, men lägre kostnad och så får man det riktigt från start.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Sant det där med klyvningen, jag klöv min sura ved fånigt många gånger bara för att det skulle torka så fort som möjligt. Du får väl elda upp din häck istället för att förgifta den ;)
 
Så här får du torr ved, träden fälles i jan-feb kapas klyvningen skall vara klar till den 1 april. tag underlägg planka rundvike som är minst 10 cm, lägg sedan ett lager pallar, lava kanterna till ca 2 meter höjd. nu kan du ta en kopp java ocj njuta av ditt vackra verk. när april har gott kan du börja tänka på att lägga på tak eller bära in i vedbod med gles panel eller två stora öppningar en i var ända den ena skall vara i den huvudsaklaga vindtrikningen. Innan du kokar nypotatisen och öppnar sillaburken och slår upp snapsen, går du ut och stänger dörrarn till vebon om du hade sådana, nu har du kanontorr ved. Ett tipps till er som köper ved skaffa en fuktmätare, logosol har en bra sådan kostar runt 400 kr. nmär du kommer till vedaknallen, trycker du i mätaren i ett par klabba. då för den inte visa mer än 20-21%, men vedenn är eldningsbar u pp till 25%. Ved som är över 40% är sur. Ett tips till köp ej ved i löst mått, den är förmodligen torkad i hög på mark. Sätt dig i bilen kör därifrån. Leta upp en vedknalle som klyver direkt i nätsäck på pall. Hur vet jag detta. Jo jag hanterar all ved enligt detta recept, och min ved är enormt uppskattad.
 
  • Gilla
Staffan.l och 4 till
  • Laddar…
Skönt inlägg Carne och tackar för tips o input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.