Hej

ska spika pärlspont i trapp då det idag sitter nån tråkig tapet. Pärlspont skivan är ca 6mm och väggen som de ska spikas mot är 12mm. Tänker mig att elledningar går i väggen men vet ej vart eller hur djupt.vilka spik ska användas samt hur undviker man att spika i elledningar eller sitter dom såpass långt in i vägg är en nybörjare på hus. tacksam för erfarenheter tips etc.
 
Sättlim är kanske ett alternativ
 
Om väggen är hyfsat plan kanske du kan limma dit skivorna, och spika på lite färre men lämpliga ställen.
 
Vad består väggen av?
 
huset är byggt på 60-talet. exakt vad består av är lite svårt att säga men nån form av masonite/spånskiva väldigt mjuk har petat lite med kniv under list då man lätt kan skära ur bitar ur den och mjukt är det.tror inte dessa skivor säljes på byggvaruhusen idag. cirka 12mm
 
Limma och spika vid reglarna.
Alternativt korta spik över hela och säkra med några limsträngar.
 
Min största undran över detta projekt och över lag hur undviker man att spika i vanliga elledningar som ligger i rör. Är det enda sättet att riva ner allt o börja från början. Har ju sett så många bilder på nya innertak mm då min tanke är det inte elledningar under dom spontade brädor i tak med?
 
friki skrev:
Min största undran över detta projekt och över lag hur undviker man att spika i vanliga elledningar som ligger i rör. Är det enda sättet att riva ner allt o börja från början. Har ju sett så många bilder på nya innertak mm då min tanke är det inte elledningar under dom spontade brädor i tak med?
Spika med korta spik...
 
vad för spik samt hur långa typ 15mm finns såna
 
Som påpekats ovan: Varför inte limma bara?

Ordna några 45x45 reglar att sätta på strategiska ställen över panelskivan, och några reglar i rätt längd för att spänna mot motstående vägg för att få lite limtryck..

Och så sättlim, t.ex. PL400.

Blir snyggt som f-n, och blir inga spikhål som måste spacklas. Och det kommer att sitta!
 
Jag satte bröstpanel med pärlspont och använde PL600. Fungerade bra. Har gjort det i tre trappor hemma. Underlaget var betongväggar och gipsväggar. Medans det torkar kan man luta någon regel mot väggen så panelen sitter dikt an.
 
Trådar sammanslagna/mod
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.