Hej forumet! Jag har en fråga om färgval!

Jag håller på att bygga ett bastuhus (bastustuga). Huset är byggt med liggande träpanel och stilen är ganska modern, lite modern "funkisstil" kan man säga. Modellen framgår av bilden nedan. Till skillnad från bilden kommer min bastu dock att vara helt målad i vitt.


Nu till frågan. Bastun kommer att stå bredvid ett vitkalkat (matt vitt) stenhus. För att passa in med huset och för att bastun skalle se lite "modern" ut letar jag efter en färg med följande egenskaper.
  • Färgen skall framhäva träets "liv" och får gärna visa träets naturliga struktur, ådringar etc.
  • Färgen skall samtidigt vara "täckande" vit, det är alltså inte en lasyr (transparent) som jag är ute efter
  • Å andra sidan får den inte vara lika tjockt täckande som många traditionella fasadfärger som ger ett lite "plastigt" ytskikt
  • Skall ge ettt något mattare, snarare än blankt, intryck
Jag är inte speciellt kunnig när det gäller färger så den närmaste liknelsen jag kommer på är någon form av vit motsvarighet till falu rödfärg eller någon form av annan "slamfärg", "täcklasyr" etc....

Jag är mycket tacksam för tips. Tipsa gärna även om fabrikat etc.

Superstort tack på förhand! :)

Patrik
 
  • Bastustuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju kolla Falu Vapen Slamfärg. Den finns även i vitt.
 
Beckers Perfekt Täcklasyr. Den är något i det blanka laget till en början, om du är ute efter en matt finish, men eftersom det är en alkyd så kommer den att patineras till en mattare glans allt eftersom. Alternativet är väl en lasyr, men då får du måla om mycket oftare.

Det är nog bättre att börja med en något blankare färg eftersom en helmatt fasad lättare blir mögelangripen (fast det kanske inte är något bekymmer i ditt område)
 
Om du vill att färgen ska täcka men träets struktur synas, så är det en täcklasyr du vill ha.
Beckers Perfekt är en, sedan har ju t ex också Nordsjö och Jotun sådana produkter som vad jag förstår har gott renommé.
Som nemlan skriver är det möjligt att de i sig är litet mer åt det blanka hållet än du vill ha men den skrovligare ytan (som blir genom att trästrukturen syns) gör att det inte ser lika blankt ut som en riktig täckfärg.
 
Jag tror också på täcklasyr. Målade vårt fjällhus som har liggande fjällpanel med Jotun Demidekk täcklasyr för 35 år sedan. Det har hållit sig snyggt och lagom matt hela tiden, men nu är det dags att måla om igen. Det blir samma färg igen.
 
Linoljefärg har alla de egenskaper du efterfrågar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.