Hej!

Jag skall bygga ett garage om cirka 35 kvm och undrar hur ni andra skulle ha gjort med uppvärmningen...?

Garaget kommer att ha isolering i plattan, tak och väggar. Det skall inte vara ett varmgarage, utan det räcker om man kan hålla cirka 5 grader på vintern.

Vad säger ni? El-element, värmepump eller nått annat? Hur får man mest värme för pengarna?

Värmepumparna verkar ju effektiva men är ju betydligt dyrare i inköp en ett par element.

Jag kan inte ta värme från husets värmepump, det blir för dyrt.

Tacksam för svar!
 
Du lär inte behöva ha mycket värme på under större delen av året om du som minst siktar på 5 grader. Om det är tätt och di ska ha bilen i det också så lär den värma bra när den kommer in. Dock släpar den in en del fukt (snö och vatten). Jag hade provat ett el-element och en avfuktare.
 
  • Gilla
Lauderfeldt
  • Laddar…
Fjelie 17 skrev:
Du lär inte behöva ha mycket värme på under större delen av året om du som minst siktar på 5 grader. Om det är tätt och di ska ha bilen i det också så lär den värma bra när den kommer in. Dock släpar den in en del fukt (snö och vatten). Jag hade provat ett el-element och en avfuktare.
Nu har jag ingen egen erfarenhet av detta, men jag tycker att det låter konstigt att en klump på ca 1500kg, som varit ute en hel dag i kallväder skulle värma.
Låt vara att motor, kylare och till viss del inredning och kanske växellådan(?) håller högre temperatur, men resten av bilen håller ju utetemperatur.

I övrigt håller jag med, jag skulle nog också köra med direktel och avfuktare om målet var +5.

skickat från en telefon nära mig.
 
  • Gilla
Swepajken
  • Laddar…
En fläktradiator skulle jag valt....avfuktare behövs inte....
 
har ett garage som är lite större än ditt. har två element på sammanlagt 1700watt håller 12-14 grader där på vintern. mätte från november till april och det kostade mig ca 1100 kr.. så el-element är mitt tips
o
 
  • Gilla
troja och 1 till
  • Laddar…
Har ett lite mindre garage med sämre isolering som jag håller varmt med ett litet oljefyllt element på 750 W, kör igång en värmefläkt från Biltema när jag ska bygga på jeepen vilket räcker med råge.
Tittade på luft/luft pump först men det kostar för mycket och tar för stor plats tycker jag.
 
Luftvärmepump. Satsa en slant på att isolera tak och väggar ordentligt, det har du igen mest på. Fördelen med en luftvärmepump är, förutom verkningsgraden, att du får luften att röra på sig och torka upp blöta golv/bilar på ett mycket effektivt sätt.
 
larssaman skrev:
Luftvärmepump. Satsa en slant på att isolera tak och väggar ordentligt, det har du igen mest på. Fördelen med en luftvärmepump är, förutom verkningsgraden, att du får luften att röra på sig och torka upp blöta golv/bilar på ett mycket effektivt sätt.
Jag har bara läst lite i tråden om julas 5000-kronorspump, och där verkar det som att den vill ha lite högre värme i rummet när den ska frosta av utedelen.

Det är säkert skillnad på en bättre pump, eller så blir det kanske inte så stora problem med is om man bara vill ha +5 inne.

För högre temperaturer skulle jag utan tvekan gå på en pump, men med tanke på installation och investeringskostnad, hur länge man kan förvänta sig att en billigare pump håller relativt direktel, och den låga temperaturen TS efterfrågade så får jag nog fortfarande hålla på direktel och avfuktare(EDIT: om det behövs förstås).

Att isolera ordentligt är ju däremot en bra investering oavsett, det enda vi vet med säkerhet är ju att elen på sikt inte kommer att bli billigare.

skickat från en telefon nära mig.
 
Redigerat:
I vilket fall som helst är en LVP ett bra alternativ. Att köpa en för 5000:- kanske inte är den bästa investeringen, det säger du ju själv mellan raderna. Hur länge ska du ha garaget? Troligtvis kommer det väl stå där 25 år i alla fall? Sett på det tidsspannet så spelar det ingen roll om pumpen kostar 20000:-. Dessutom kan du då ha krav på att det ska fungera.
 
Tänk på att många luftluft-pumpar inte går att köra på underhållsvärme utan 16-17 grader är lägsta inställbara temp.
Och visst värmer en bil upp garaget. Jag håller 10 grader i mitt garage på vintern, och om jag kör in bilen när den är varmkörd, så stiger det lätt till 15 grader efter ett tag.

Själv har jag en vattenburen fläktkonvektor i garaget, men det kunde du inte ha, så jag hade rekommenderat en elektrisk dito istället. Då går det hyfsat snabbt att höja tempen tillfälligt om man ska meka eller något i garaget.
 
  • Gilla
Fjelie 17
  • Laddar…
Nästan alla etablerade och kända fabrikat har underhållsvärme-funktion. Inga konstigheter.
 
larssaman skrev:
I vilket fall som helst är en LVP ett bra alternativ. Att köpa en för 5000:- kanske inte är den bästa investeringen, det säger du ju själv mellan raderna. Hur länge ska du ha garaget? Troligtvis kommer det väl stå där 25 år i alla fall? Sett på det tidsspannet så spelar det ingen roll om pumpen kostar 20000:-. Dessutom kan du då ha krav på att det ska fungera.
På 25 år för lite högre temperaturer är det inget snack, speciellt med tanke på det förmodade elpriset om bara 10år (huva!).
Frågan som gnager mig är hur länge man kan förvänta sig att en LLVP håller, även om man satsar på kvalité?

Med tanke på den låga temperaturen TS vill hålla så kommer det att gå ganska trögt med "återbetalningen" de första åren, och jag tror att bästa stället att investera i nuläget är ett extra lager isolering, det blir ju inte slitet eller dåligt med tiden.

Allt detta förutsätter naturligtvis att man inte ska använda utrymmet för annat än bilförvaring vid +5.
(Jag vill minnas att jag hört någonstans att man börjar tjäna på att använda motorvärmare vid ca +8, men det var länge sedan.)
vill man sedan skruva eller snickra så är det skönt med lite högre temperatur.
Visst går det snabbt att höja temperaturen på luften när man ska ut, men det går trögare med golvet och verktygen.

MEN!
Finns ekonomiskt utrymme och viljan så behöver ju inte TS välja, den mest energieffektiva lösningen måste ju vara att isolera riktigt ordentligt OCH köpa en bra LLVP.
Förutsatt att de fungerar bra vid så låga innetemperaturer.

skickat från en telefon nära mig.
 
larssaman skrev:
Nästan alla etablerade och kända fabrikat har underhållsvärme-funktion. Inga konstigheter.
Precis, men det finns minst lika många lågbudgetvarianter som många lockas att köpa pga priset.
 
Verkar vara svårt att enas om vad som är bäst...!?

Jag tänker så här nu;

Om det tar mig cirka 10 år (1000 kr/per år i 10 år) att tjäna in en bra luftvärmepump så måste det bästa vara att satsa på direkt el.

Om 10 år kanske det finns andra alternativ som nästan är gratis, tänker då främst på solenergi.

Hmmm....
 
Kostar inte elradiatorerna någonting?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.