Vore tacksam om ni "vedgurus" som hållt på med skog, eller snarare med att bränna opp skiten, kunde delge lite erfarenheter.

1) Vad är bästa sättet att lagra kluven ved på i Sydsvenskt klimat? Är en igenbyggd vedbod t.ex. bra eller är den för tät och orsakar kondens sommartid? Ungefär hur lång tid tar det att torka nyfälld och nykluven ved?

2) När är veden som mest optimal att elda med, ungefär vilken fuktkvot ska trä't ha? Vi pratar brasved för eldstad/kamin etc

3) Ved som blivit fuktig, hur torkar man den på snabbast vis? Låta den ligga utomhus, ta in och stapla framför luftvärmepumpen (varmluft + cirkulation), bära ner i källaren och stapla intill luftavfuktaren eller rentav stapla på hög framför kaminen när man eldar (utom brandriskavstånd givetvis)?

Nu sist betalade jag 800 kr(!)/kbm för kluven ved hemkörd till dörren och även denna gång fick jag surved, tredje året på raken jag får pissved för dyra pengar. Börjar lacka på riktigt över att så få vedleverantörer tycks kunna leverera torr brasved. Får börja beställa stockar istället och sköta skiten på egen hand framöver.
 
Redigerat:
1) Vedbod där veden inte ligger på marken med väggar där det är litet avstånd mellan panelbrädorna. Det är plaktist om man har två ingångar en i var ände. Då blir det ingen ved liggande längst in en massa år. (Hos mina föräldrar fanns det förr en vedbod där det låg 50årig ved längst in.)

2) Tror att man brukar prata om 20% om jag inte har fel. Men dess ju torrare dess ju bättre.

3) Om den är surved skulle jag undika att ha en i bostadsdelen då det luktar och blir fuktigt inne. Jag skulle föredra i vedskjul där ventilationen är bra så fukten kan försvinna. Men ta in lite i taget och ställ vid eldstaden så det för ligga några dagar innan det eldas.

Hur mycket har du köpt? Tycker att du inte borde betala mer än 400-500 kr/kbm för torr ved. Om den är uppenbart sur (över 20%) tycker jag du ska reklamera den.
 
Sol, vind och vatten:D


Behövs inte väggar på vedboden. Om den desutom står så att solen kan nå en långsida då är det optimalt.

Vinden skall komma åt veden.

Veden fri från marken, lastpallar.

Tak över så att regnvatten inte kommer åt veden.

Provade att lägga riktig surved i kall källare, ca 4 veckor) med luft avfuktare - värdelöst Kanske hade funkat bättre med sorptionsavfuktare.
 
Aight, tackar för input!

Det där med 20% hade jag hört, men var osäker på om det var den fuktgrad då man tidigast kan börja elda eller om det är mest optimalt. Jag tänker att för torrt trä kanske har för dålig verkansgrad, att en visst fukthalt gör att det brinner aningen långsammare?

Tredje året på raken nu jag får surved och det är lite svårt att reklamera när de inte lämnar kvitto eller annat (iofs begärde jag inte det heller, denna gången försökte jag verkligen hitta en seriös vedleverantör)... nu när all ved är sur så får jag försöka torka den bäst det går om jag ska kunna nyttja den i vinter. Just nu verkar det som framför luftvärmepumpen är mest optimalt (varmluft + cirkulation) trots allt, ute är det fortfarande för växlande väder med fukt/regn/dagg.
 
800kr kubiken i själpt mått för surved och som du betalat "utan kvitto" ?

i mina ögon har du blivit blåst!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
En bod ska vara luftig. Gott om luftspringor i väggar och golv. Då är det ingen risk för kondens. Sen torkar väl veden allra snabbast fritt staplad en bit upp från marken och med bara plåt eller liknande som tak där det då kan blåsa helt fritt. Men personligen tycker jag en klassisk bod är snyggare... Hur länge: ute, minst en vår och försommar brukar det väl sägas. Det är ju främst då det torkar eftersom luften ute är för fuktig under resten av året. Tunga träslag bör helst torka 2 år.

Ju torrare desto mer energi får du ut. Kan inte vara för torrt.

Tänk på att torka ved inomhus under eldningssäsongen är lite som Ebberöds bank... Veden torkar ju genom att "ta" värme från inomhusluften. För detta bör man helst använda överskottsvärme som t.ex. ett alldeles för varmt pannrum.

Trist att du fått sur ved trots att du blivit lovad motsatsen. 800 är hutlöst för det. Kvitto eller inte - nog ska du ringa och klaga.

Tyvärr är nog det lite trista rådet att till nästa år köpa billig färsk ved på våren som får torka naturligt.
 
Redigerat:
Fick en traktorkärra med dyblöt ved i somras som jag tänkte att den skulle få ligga till nästa år innan den gick att använda. (Gratis är ju ändå gott)
Men jag blev positivt överraskad av torkningsförmågan trots att det i stort sett har regnat varenda dag hos mig!
Jag har staplat veden på lastpallar, två rader per pall. I kortändarna sitter två brädor/lister/vad jag nu hittade lodrätt monterade och de förbinds vågrätt ovanför vedstapeln med en list/bräda/whatever. Ovanpå hela kalaset ligger en bit plåt som vindskydd. Iom att jag har kapat veden själv till ca 30 cm och bara har två rader så blir det luftigt mellan raderna så det har torkat över förväntan. När jag staplade upp veden gick det inte ens att mäta med fuktmätaren för det var för blött och nu är jag nere under 20. Nästan så jag funderar på om fuktmätaren gått sönder. :x

Givetvis kan man stapla utan att ha något stöttande på sidorna men om man råkar vara skapt så att man får ett psykiskt sammanbrott varenda gång högen man staplat rasar så är det väldigt behändigt med stopp på sidorna... :surprised:
 
Glömde ju, 800 spänn per kubik är ju galet... Vad var det då månntro? Himalayabjörk uppväxt på sydsluttning vattnad med välsignat vatten? :p
 
När köpte du veden. Den ved som man eldar nu har legat och torkat minst sedan tidig vår i år. 800kr/m³ köpt på NK ?
 
Dalbotös skrev:
Glömde ju, 800 spänn per kubik är ju galet... Vad var det då månntro? Himalayabjörk uppväxt på sydsluttning vattnad med välsignat vatten? :p
Välkommen till Stockholm. Kolla blocket så ser ni att det är mer än en skogsmulle som insett att vi stockholmare är dumma nog att betala för ved som om det vore guld.

Min taktik är att hämta kapade klabbar hos folk som fält träd på våren, klyva här hemma tidig sommare och sedan elda senare på året eller året därefter. Finns gott om skänkesannonser på blocket.
 
Fast Shadowfire bor inte i Tokholm. Att ni knasbollar betalar överpris för det mesta är väl ändå allmänt känt. ;)
 
Överpris! 1000spänn kubiken stjälpt är inte överpris om man jämför med 40liters säckarna på bensinmacken. Då är det ju billigt.
 
Du menar myspyssäckarna för helgen i stugan? Försöker man värma hela huset med dem så... :D
Kollade lite snabbt på blocket på vedpriser i mitt grannskap - du hade nog tjänat på att göra en liten roadtrip hit över nästa år och köpa på dig lite ved. Ta med dig släpet så kan bjuda på en öl. :)
Personligen hade jag inte betalat mer än absolut max 500 spänn för björkved som varit snustorr och det bara om jag varit riktigt desperat.
 
Redigerat:
User81 skrev:
800kr kubiken i själpt mått för surved och som du betalat "utan kvitto" ?

i mina ögon har du blivit blåst!
Japp, visst har jag blivit det. Vill dock inte hänga ut företaget här, men de marknadsför sig som en proffsig vedleverantör. Jag bor iofs en bit utanför stans så hemtransport brukar kosta en del ändå, men denna gången blev jag mer eller mindre garanterad riktigt torr och fin ved. Tänkte det kunde vara skönt eftersom de två åren innan fick jag skitved, ena gången från ryssland (?!) och andra gången svensk surved.

Ska fuktmäta veden och se, men när trät kokar i kaminen (under rätt så lång tid) så är den garanterat inte 20% torr iaf. :/
 
cecar33 skrev:
När köpte du veden. Den ved som man eldar nu har legat och torkat minst sedan tidig vår i år. 800kr/m³ köpt på NK ?
Köpte veden nu för hmm.. 1,5 mån sedan kanske.
De flesta vedleverantörer tar minst 500-600 kr/kbm här, åtminstone de som marknadsför sig på blocket och annat. Förra året köpte jag av en kollegas far på jobbet, då jag blev rekommenderad hans ved. Veden var så sur så när jag klöv de större klamparna så såg man hur mkt vatten trät sugit upp in i trät osv...

Den här gången betalade jag ett överpris för att verkligen få torr ved, trodde mig äntligen ha hittat en seriös vedleverantör men tji fick jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.