Efter många månaders väntan fick vi äntligen bygglov för parhus, helt enligt detaljplan. Grannytrande behövdes inte. Två dagar bygglovets vinna lag kraft överklagade en av grannar. Hon var missnöjd med stödmuren och höjden på husen,fast vi bara har 4 meters gemensam tomtgräns. Jag har försökt prata med henne och tänkte skippa stödmuren för att hon inte ska vara helt missnöjd. Hon föreslog att vi skulle bygga ett hus istället för ett parhus. Nu har ärendet gått till Länsstyrelsen och det verkar att hon vill dröja på saken som mycket som möjligt. Kommunen har sagt att vi kan enbart utföra markarbete men inte gjuta osv. Min fråga är: har kommunen rätt? Vad kan jag göra för att påskynda ärendet och hur stor är min chans att vinna över grannen? Kommunen har skickaten faktura för bygglov. Måste jag betala fast jag inte kan påbörja byggandet tills alla myndigheter har fattat slutgiltiga beslut.
 
Redigerat:
Grannen kommer mad största sannolikhet inte komma någon vart med överklagandet....lyssna med kommunen vad dom tycker...har du dom med dej kommer det att lösa sig till din fördel....
 
Grannen överklagade efter att fristen gått ut? Svårt att se att det skulle ge någon framgång särskilt om ditt bygge till punkt och pricka skett enligt gällande plan. Du har de facto fått bygglov av kommunen och därmed måste du betala bygglovsavgiften. Om det sen i ett senare skede, mot förmodan, framkommer att beslutet var fel, ifall länsstyrelse och förvaltningsrätt ogiltligförklarar beslutet, lär du väl få igen pengarna.
 
Redigerat:
Du har fått bygglov, men har du också fått startbesked?
Har du det kan du börja bygga imorgon. Men om grannen får rätt måste du kanske riva det du hunnit bygga.
 
det där med att kommunen tillåter markarbeten men inte byggnadsarbeten låter som det handlar om startbesked, det måste finnas innan bygget får starta.
 
Tack för tipsen allihopa! Jag ska till kommunen på måndag och få en startbesked, fast det verkar kommunen är väldigt hårda o kräver handlingar (t ex brandskyddsdokumentation, fuktsäkerhetsprojektering mm) som stämmer inte med denna kommunens krav för de andra beviljade bygglov. Vet inte om jag ska anmälla de.
 
Jag har fått start besked :) nu fast grannes överklagande finns kvar hos länsstyrelse :(
 
marcusfs skrev:
Tack för tipsen allihopa! Jag ska till kommunen på måndag och få en startbesked, fast det verkar kommunen är väldigt hårda o kräver handlingar (t ex brandskyddsdokumentation, fuktsäkerhetsprojektering mm) som stämmer inte med denna kommunens krav för de andra beviljade bygglov. Vet inte om jag ska anmälla de.
kraven för startbesked är olika för olika typer av åtgärder...

(och att första reaktionen är att anmäla någon är en ganska tråkig attityd. Fråga varför, du får säkert ett hyfsat bra svar tillbaka...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.