Är du säker på att du har vatten i vattenlåset? har det torkat ut blir det ju undertryck i det.
 
Jag har manuellt sugit fram vatten från aggregatet och det hjälper inte vatten rinner inte ner ändå. Jag har avloppet c:a 1m bort och fallet är c:a 6:cm. Newtons lag gäller tydligen inte på min vind. Kommer ev. att försöka att byta vattenslangen (1/2tum) till ett bockat 12mm rör för att testa om det hjälper mot ev "höga punkter" på slangen.
 
Jag köpte 2 meter 15mm kopparrör och bockade till hela biten mellan växlare och avlopp i ett stycke inklusive vattenlåsdelen, allt detta för att inte få någon "tröskel" för vattnet. Ut med hela rörets längd la jag en värmekabel och svepte om en rörformad skumplast isolering. Varpå jag hällde i 1,5 liter vatten i botten på växlaren - det rann ut på 30 sek !, upprepade samma sak med nya 1,5 liter och satte snabbt på dörren igen för att se hur det funkade med lite undertryck i systemet - tillochmed detta verkar funka. Nu ska vi se om det klarar helgen, de har ju lovat "rysskyla" och det vore bra om vattenlåset höll sig från att frysa igen.
Rätt nöjd just nu och hoppas det håller i sig.
 
Hej bjolu!
Hur gick det för dig?
Jag har identiskt aggregat och ett identiskt problem som dig! Pratade med en tekniker som inte heller förstod hur det kunde bli så. Undertrycket verkar vara problemet och eftersom mitt aggregat står i en krypgång/låda 2,5 m över marken så funderar jag starkt på att testa att låta kondensvattnet droppa ned i blomsterrabatten nedanför. Dock med isolerat rör inkl vattenlås. Det kan i alla fall inte bli sämre än hur det är i nuläget (=gäller vintertid). Nån i forumet som har några bra synpunkter på detta?
 
Jag hade problem m översvämmande aggregat. Det har försvunnit sen jag ruckade på avloppskopplingen (undertryck/baksug släppte?) + att jag har blivit noggrann med att kolla att min termostat är igång (verkar stänga av sig själv m ojämna mellanrum annars)
 
Jag har fortfarande problem med detta vattnet kan stå 10mm över botten utan att vilja rinna ut. Måste försöka få till ett bättre fall från aggregatet, som det är nu så står aggregatet på ett golv på vinden och röret ligger utmed detta i c:a 80cm innan det egentliga fallet på 10 cm börjar. Tänkte riva så mycket av golvet som möjligt för att uppnå ett jämnare fall. Får hoppas att detta löser problemet, för jag vet inte hur jag ska lösa detta annars.
 
Jag har nu höjt upp aggregatet 35mm med hjälp 2 reglar som jag lagt under den "skvalplåda" som den står på. Då får jag ett fall fram till golvkanten där fallet ökar, jag återkommer med rapport när det blivit kallare ute och kondensmängden ökar.
 
  • Picture 126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill nu lämna en delrapport om detta,det verkar just nu som om att lyfta upp växlaren för att få ytterligare 35mm fall den första biten fram till golvkanten har gjort avsedd verkan. Det är nu snustorrt och detta ändå efter en kallperiod. Hoppas det håller i sig. (y)
 
Hej igen bjolu! Skönt att du fick ordning på problemet och tack för infon! För egen del fick jag tipset från en tekniker/ingenjör att testa att ta bort vattenlåset och dra kondensavloppet direkt ned i golvbrunnen (utloppet under vattnet), vilket jag har gjort nu. Testade även med vattenlåset monterat. Det funkade bättre utan vattenlåset, men jag tror att det ev var en liten "tröskel" på vägen som gjorde att fallet blev för litet (har svårt att kolla fallet exakt hela vägen). Detta har jag rättat till, men det är marginell skillnad som gör stor skillnad. Jag har ca 8-9 cm fall på ca 5 meters rörledning. Och aggregatet är höjt i bakkant med regel så mycket det går (snedtak hindrar ytterligare höjning).
Det ska nog, enligt naturlagarna, inte bli nån skillnad med eller utan vattenlås när avloppsröret mynnar ut i golvbrunnen. Hur som helst, när det endast har varit några minusgrader så har det varit helt torrt men när det har varit -15 grader och kallare så har jag fått problem med isproppar... Oerhört irriterande eftersom jag har dubbel PE-isolering på röret och varit noggrann med skarvarna o s v. Ytterligare isolering har jag svårt att få plats med p g a rördragningen och aggregatets placering. Funderar starkt på värmekabel så som du gjort. Har kollat på FrostGuard som kanske är bra? Hur styr du av/på? Man behöver ju inte ha den påslagen när det är plusgrader.
 
Jag köpte en 2m FrostGuard på Clas Ohlson den har en termostat som reglerar vämen plus att jag kopplar bort den på våren resp. till på hösten. Denna 2m kabel påstås ju dra 20W totalt vilket är försumbart i sammanhanget. Även jag har testat utan vattenlås men då sörplade det i röret (ungefär som sista hallonsaften i sugröret) detta pga undertrycket i aggregatet. Detta sörplande var då hörbart i och utanför huset. Vattnet i låset håller emot undertrycket så att vattnet i aggregatet kan rinna ner i röret snyggt och fint utan att dras tillbaka av undertrycket. Lycka till, håller tummarna för både dig och mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.