Går i husbyggartankar men står inför problemet med vilka fönster det ska vara. Stora rutor är inget för mig, jag gillar tvålufts med spröjs. Men det är ju inget som förekommer i leveransbeskrivningarna på kataloghus direkt. Jag får rysningar varje gång jag ser en fuskspröjs, därför undrar jag om det är någon som känner till några moderna fönster med äkta (fast) spröjs? Eller är man förvisad till moderna kopior med kopplade fönster?

/ylven
 
Det finns flera tillverkare av traditionella kopplade fönster, nackdelen är att det blir mycket yta att putsa.
Kolla t.ex på RM fönster, rackarns snygga...

www.rmsnickerier.se

Vi hittade en i vårt tycke bra kompromiss, Tanumsfönster har en variant som de kallar kulturfönster som är en 2-glas isolerkasset med pålimmade spröjs på in och utsida. Ser helt Ok ut även på nära håll.

www.tanumsfonster.se
 
Jisses vilka fina fönster rmsnickerier hade! Känner på mig att det här kan bli en dyr utvikning!

/ylven
 
Precis ;) RM fönstren är fina. Vi valde kopplade fönster med energiglas till vårt hus, givetvis med spröjs i både inner och ytterbåge. helruta invändigt ser väldigt konstigt ut, enligt min mening i alla fall.....Vi köpte även entre och altandörr samtidigt, då vi ville att glasning och brösthöjd på dörrarna skulle stämma överens med fönstren. Altandörren blev visst 2,40 hög just på grund av detta...men e' man estet så e' man :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.