Håller som bäst på och renoverar hallen hemma, har då som många andra tänkt lägga klinker och golvvärme närmast ytterdörren. För att inte få för hög bygghöjd sågade jag upp det gamla golvet ca 4 kvadrat närmast dörren. Golvet bestod av råspont på regel cc600 och sviktade rätt bra.
Nu har jag reglat extra till cc300 med 45x170 och monterat 22mm golvspån nersänkt på extra 45x45 spikade på befintliga reglar, spånet är nu i höjd med ovankant golvreglar så gott det går i ett gammalt hus med viss inbyggd snedhet, skiljer ca 5mm mellan högsta och lägsta golvregel.
Höjden upp till befintlig golv är nu ca 30 mm.
Hur jag nu tar mig vidare från detta har jag fått lite motstridiga uppgifter om. Här skulle jag behöva lite råd från det kunniga forumet.

Alternativ 1
Ett förslag jag fått är att jäma av ytan med bandslip lägga golvgips tvärsreglarna och lim/skruva dessa i varje regel cc 300, därefter primer+ elslingorna och flytspackel 8-12mm (tjocklek varierar för att jämna ut ojämnheter) för att avsluta med klinker och fix ca 10-12 mm. Gör att jag troligen kommer lite ovan befintligt golv men acceptablet. Känns dock som risk för lite svikt mellan gips och spån kan uppstå.

Alternativ 2
Samma som ovan men med renoveringsgips för att få ner höjden men denna lösning känns för mig tvkesam så den går nog bort

Alternativ 3
Flytspackla direkt på befintligt underlag men med armering i golvet, skulle enligt kakelhuset vara enklare och minska risken för svikt.
Täta synliga springor längs kanterna med silikon, prima spån och de tre synliga reglarna, armering, el-golvvärme + flytspackel min 20 mm för att avsluta med fix och kakel.

Funkar alla alternativ eller är något av dem att föredra?
Kanske finns det bättre förslag?:)


Ser fram emot positiva ideer från forumet
 
Jag gjorde som alt 3 i badrummet. Vattenslang för värmen dock.

sänt from my fån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.