Snailman
Jag kommer sätta både kortlingar och 17mm råspont bakom våtrumsskivorna...
 
vojma skrev:
Precis - även om materialkostnaden är något billigare så måste ju arbetskostnaden bli astronomisk.
Hur lång tid tar det att montera en 1200x2400 skiva? 5 minuter - max!
Att klä 3kvm vägg med råspont - 30 minuter?

Har iofs aldrig slagit råspont men monterat åtskilliga kvm paneltak...
Materialkostnaden är inte ens billigare... ;)

Råsponten landar på i runda slängar 60:- /kvm
OSB 11mm på 40:- /kvm
Plyfa 12mm på 70:-/kvm

Men en sak är klar och det är att det tar betydligt längre tid att såga till och sätta råspont. :)
 
Visst tar det längre tid med råspont men jag är ju hantverkare och jag skinnar/saltar mina fakturor ändå så vad gör det i längden ;)

Nä , jobbar ihop med mina morbröder (72,68,63år) och dom vägrar sätta skivor ... Orkar inte argumentera :)
 
  • Gilla
MagnusSt och 3 till
  • Laddar…
Jag körde 12mm plywood bakom våtrumsgipsen i hela badrumm,et. Utom på nischen där kommod och vägghängd toalett sitter, där är det 21mm plywood och innaför det, rejält med 9" kortlingar på "platten". Dessutom limmade jag plywooden i hela badrummet mot reglarna (och skruvade naturligtvis)!

Blev jävligt stadigt, troligen inte så kul den dagen det ska rivas dock. Förhoppningsvis blir det någon annans bekymmer!
 
Snailman: kolla på säkervattens våtrumsvägg istället, 15mm konstruktionsplywood på min 45*70 reglar trä eller plåt på min 450mm / cc.
Den väggen är testad av SP och kortlingar behövs ej någonstans, belastningsprov är utförda före och efter vattenbejutning.
Duschvägg, fäst med 3 skruv, belastad med 150kg i ytterkant, wcfixtur stående på golv och fäst i vägg är belastad med 409kg
 
Var hittar ni 15mm plywood och tjockare? Har bara 12mm i den lokala byggshopen. Hur ligger 15mm i pris jämfört med 12mm? Har tidigare satt 22mm råspont i mina väggar men nu blivit övertalad att bygga med plywood istället, men man kanske skulle välja en tjockare om det krävs för att räkna det som självbärande? Vad är det förresten som gäller för plywood, skruv eller spik?
 
Läs om våtrumsvägg 2012 så får du svar om exakt konstruktion. Notera att allt ska följas om du ska kunna tillgodoräkna dig konstruktionsansvar

http://www.sakervatten.se/branschregler/vatrumsvagg

Konstruktionsplywood i 15 mm brukar finnas på alla vettiga bygghandlare. Tex i Östersund så brukar jag handla hos 5 olika bygghandlare varav byggmax är 1. Alla utom byggmax har här i alla fall eller kan beställa hem så prata med din bygghandlare bara
 
cheapy och byggmax är de butiker jag varit i som INTE har 15mm plywood, övriga...k-rauta, xl, optimera etc verkar ha det hemma som standard.
 
Läste just "broschyr våtrumsvägg 2012" som går att hitta på länken i kinglolles inlägg.
Under Figur 1 i broschyren står: "Dock ej gipsskiva med kartong i våtzon 1 när tätskiktsystem av folie används"

Jag trodde att kartonggips var godkänt enligt GVK tillsammans med foliebaserat tätskikt och kakel?
 
Gabbe1 skrev:
Läste just "broschyr våtrumsvägg 2012" som går att hitta på länken i kinglolles inlägg.
Under Figur 1 i broschyren står: "Dock ej gipsskiva med kartong i våtzon 1 när tätskiktsystem av folie används"

Jag trodde att kartonggips var godkänt enligt GVK tillsammans med foliebaserat tätskikt och kakel?
Jo det är enligt GVK ännu godkänt med kartonggips. Men våtrumsvägg 2012 är utvecklad av flera aktörer såsom säker vatten, bkr, ett antal försäkringsbolag och byggfirmor, dock ej GVK i lika hög grad. Slutresultatet är därför att BKR 2011 är grunden för våtrumsvägg 2012
 
nja vet inte om jag kan hålla med riktigt om att gvk godkänner kartonggips, inte helt och hållet iaf

Gvk godkänner kartonggips om tätskiktstillverkaren godkänner att deras produkter används på kartonggips, nu kanske alla tillverkare gör det det vet jag inte..
 
Kan tycka att det är lite märkligt att en det tagit så oerhört lång tid för en branschorganisation som jobbar aktivt med våtutrymmen och dess beskaffenheter och konstruktionsprinciper att komma fram till en vägg som faktiskt har potential att vara hyggligt tät! och även kunna fungera för att skruva fast alla trilioner små fästen och hyllor och annat krimskrams som måste fästas i ett typiskt svensk-designat våtrum?! Känns ju inte direkt som någon raketforskning dom ägnat sig åt med den här väggen, snarare att om fått en liten släng av sunt förnuft!?! Har alltid funderat på om dom själva trott att silikonet man ska fylla i hålet med i tidigare lösningar dom förordat faktiskt stannar kvar i hålet eller om dom ändå vet att det åker rakt igenom utan att vara inärheten av att täta av hålet man borrat i sin veka, mjuka våtrumsplatta, vilket all sans och logik säger att det gör...

Sen kan jag tycka att 15mm plyfa är gränsande till obcent väl tilltaget bärighetsmässigt. Enligt SP är *en* skruv genom 12mm plyfa god för att ta 270kg skjuv/vertikal last och 191kg drag/horisontalt, dvs 15mm plyfa borde ta en bit över 300kg. Per skruv!
 
  • Gilla
kimpo
  • Laddar…
Lolle skrev:
Jo det är enligt GVK ännu godkänt med kartonggips. Men våtrumsvägg 2012 är utvecklad av flera aktörer såsom säker vatten, bkr, ett antal försäkringsbolag och byggfirmor, dock ej GVK i lika hög grad. Slutresultatet är därför att BKR 2011 är grunden för våtrumsvägg 2012
Jag önskar ha våtrumsskiva i våtzon1 och kartonggips på övriga väggar (pga kostnad, ganska stort badrum) och duschen är enbart mot innervägg.
jag har läst på så gott jag kan men det verkar vara lite luddigt (så som jag förstår det hela iaf) trots att man tagit fram Våtrumsvägg2012 då man skriver i foldern :
"Utanför konstruktionsplywooden väljs skiva och tätskikt enligt gällande branschregler från GVK och BKR.Dock ej gipsskiva med kartong i våtzon 1 när tätskiktsystem av folie används."

Dvs om jag inte missförstår detta är det ok att jag använder kartonggips utanför våtzon1 när jag kommer ha tätskikt med folie från Centro.

I Centros monteringsanvisning för "TM#F-System" står att läsa:
"Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska enligt tillverkaren vara dokumenterat lämpade/
avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtutrymmen samt vara monterade
enligt skivtillverkarens anvisningar. Vid underlag av sugande våtrumsskivor ska ytan förbehandlas
med Centro XP (primer) och vid ej sugande underlag av våtrumsskivor så rekommenderas
att ytan förbehandlas med spackel. Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i
våtzon 1 som underlag för tätskikt eller som bakomvarande skiva. Gäller både golv och väggar."
Länk: http://www.proffsbutik.se/sites/default/files/CENTRO_TM-F_19juli2012.pdf

Vad säger ni som verkar ha koll, är jag på rätt väg? :S

Edit: Bygger efter Våtrumsvägg2012 men blev osäker på detta med kartonggipset...
 
Redigerat:
Ja du tänker rätt då våtrumsvägg 2012 ej tillåter kartonggips i zon 1 så använder du våtrumsskiva.

Sen i kombination med centro så är det inga hinder för att använda kartonggips utanför zon 1.

Följer du anvisningarna för våtrumsvägg 2012 så behöver du därmed inte heller kortla utan bara upp med alla skivor.
 
  • Gilla
ippo
  • Laddar…
Härligt! Tack för snabbt svar! :D
En annan fråga som jag tänkte på igår när jag stod i badrummet och fnulade är:
Jag kommer skruva plåtvinkel mellan bjälklag och liggande väggregel samt i hörnen men undrade då vad som är lämpligast, att skruva mellan hörnreglarna och sen på med 15mm k-plyfa eller skruva k-plyfan först och sen plåtvinkeln och sist våtrumsskiva/gips. I min värld känns det senare som det bästa alternativet...:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.